pl | en

Projektowanie badań naukowych 1

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Szkoła Doktorska
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
III stopień
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2019/2020
Kod przedmiotu
UEPSDS.610.13123.19
Język wykładowy
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Blok 0
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Jan Szambelańczyk
Okres
Semestr 1
Forma zaliczenia
Zaliczenie

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w ćwiczeniach: 12
Liczba punktów ECTS
1

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 C1- Poznanie kluczowych pojęć dotyczących badań naukowych w obszarze nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomii i finansów oraz nauk o zarządzaniu i jakości
C2 C-2 Inwentaryzacja uwarunkowań pracy doktoranta, poznanie podstaw prawnych rozprawy doktorskiej i uświadomienie ryzyka interdyscyplinarności w badaniach naukowych
C3 C-3 Poznanie ramy poznawczej problemu badawczego i jego struktury Uświadomienie społecznej odpowiedzialności badacza

Wymagania wstępne

Posiadanie podstawowej wiedzy o prowadzeniu badań i rozwiązywaniu problemów w naukach społecznych

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 W1 - Zna znaczenie pojęć: badania naukowe, problematyka, zagadnienie, problem naukowy, metoda badawcza, metodyka, metodologia badań K3_W02 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W2 W2 - Zna osobiste i  instytucjonalne uwarunkowania pracy naukowej w systemie studiów doktoranckich K3_W04 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W3 W3 - Zna istotę i rodzaje problemów, pytań poznawczych oraz proces ich operacjonalizacji w rozprawie doktorskiej K3_W01, K3_W03 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W4 W4 - Rozumie znaczenie badań naukowych w rozwoju cywilizacyjnym K3_W05 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
Umiejętności
U1 U1 -Potrafi dobierać problematykę badań do swoich zainteresowań i kompetencji, umie formułować problemy naukowe i wskazywać przydatne metody badawcze do celu badań K3_U01 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
U2 U2 - Umie rozpoznać osobiste i instytucjonalne uwarunkowania przygotowania rozprawy doktorskiej i uwzględnić je w osobistym planie pracy K3_U02 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
U3 U3 - Potrafi wykorzystać wiedzę o istocie i rodzajach problemów do samodzielnego formułowania celów, pytań lub hipotez badawczych K3_U01, K3_U02 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
U4 U4 - Umie wykorzystać wiedzę o zagrożeniach cywilizacyjnych w projektowaniu badań naukowych K3_U02, K3_U04 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
Kompetencji społecznych
K1 K1 - Dąży do odkrywania prawdy w badaniach naukowych niezależnie od popularności wyników K3_K01 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
K2 K2 - Rozwija cechy przedsiębiorczości naukowej w pokonywaniu ograniczeń badawczych K3_K02 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
K3 K3 - Przestrzega zasad racjonalności ekonomicznej w finansowaniu badań K3_K03 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Praca badawcza – cele, funkcje, ewolucja C1, C2, C3 W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, K1
2. Cechy pracy doktorskiej w świetle przepisów prawa i wytycznych akademickich C1, C2, C3 W1, W2, U1, U2, K3
3. Problematyka badawcza – blaski i cienie interdyscyplinarności C1, C2, C3 W3, W4, U2, U3, K3
4. Rodzaje prac doktorskich (monografia vs zbiór artykułów) C1, C2, C3 W1, W2, U1, U2, K2
5. Problem a pytania badawcze, cel a zadania badawcze C1, C2, C3 W3, W4, U2, U4, K3
6. Styl pisania naukowego C3 W1, W2, U1, U2, K1

Literatura

Obowiązkowa
  1. Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie, prace habilitacyjne. Difin, Warszawa 2005
  2. Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych. Red. Maria Sławińska i Hubert Witczak. PWE Warszawa 2008
  3. Sagan A., Metodologia badań ekonomicznych. Wydawnictwo: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Kraków 2017
  4. Stępień, B. Zasady pisania tekstów naukowych, PWN, Warszawa 2016
Zalecana
  1. Hakim C., Research Design: Succesful Designs for Social Economics Research (Social Research Today) 2nd Edition, Routledge 2012
  2. Metodologia nauk ekonomicznych. Redakcja naukowa: Kazimierz Kuciński, Difin, Warszawa, 2010
  3. The Handbook of Experimental Economics, red. Kagel J. H. i Roth A. E., Princeton, NJ Princeton University Press 2001
  4. Wing C., Simon K., Bello-Gomez R.A., Designing Difference in Difference Studies. Practices for Public Health Policy Research. Annual Review of Public Health. 2018, vol 39, ss. 453-469
  5. Wstęp do badań ekonomiczno-społecznych. Poradnik dla seminariów. Red. J.Orczyk i J.Szambelańczyk. Skrypty Uczelniane - Zeszyt 329.- Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu,1984
  6. Wojciechowska R., Nowogródzka T., Miciuła I., Metodologia badań naukowych w naukach ekonomicznych. Texter, Warszawa 2016
  7. European Research Studies Journal (https://ersj.eu)
  8. Journal of Economic Methodology (https://www.tandfonline.com)
  9. Klamer A., Hendrik P. van Dalen, Attention and the art of scientific publishing Journal of Economic Methodology 2002, 9:3, ss. 289-315 ( https://www.nidi.nl/shared/ content/output/2002/jem-09-03-klamer.pdf

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Analiza tekstów , Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Ćwiczenia Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach Obecność i aktywność na zajęciach

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w ćwiczeniach 12
Przygotowanie do ćwiczeń 8
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia 10
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
30
ECTS
1.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
22
ECTS
0.5

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut