Projektowanie badań naukowych 1
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 1
|
Forma zaliczenia
Zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
1
|
C1 | C1- Poznanie kluczowych pojęć dotyczących badań naukowych w obszarze nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomii i finansów oraz nauk o zarządzaniu i jakości |
C2 | C-2 Inwentaryzacja uwarunkowań pracy doktoranta, poznanie podstaw prawnych rozprawy doktorskiej i uświadomienie ryzyka interdyscyplinarności w badaniach naukowych |
C3 | C-3 Poznanie ramy poznawczej problemu badawczego i jego struktury Uświadomienie społecznej odpowiedzialności badacza |
Posiadanie podstawowej wiedzy o prowadzeniu badań i rozwiązywaniu problemów w naukach społecznych
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | W1 - Zna znaczenie pojęć: badania naukowe, problematyka, zagadnienie, problem naukowy, metoda badawcza, metodyka, metodologia badań | K3_W02 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W2 | W2 - Zna osobiste i instytucjonalne uwarunkowania pracy naukowej w systemie studiów doktoranckich | K3_W04 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W3 | W3 - Zna istotę i rodzaje problemów, pytań poznawczych oraz proces ich operacjonalizacji w rozprawie doktorskiej | K3_W01, K3_W03 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W4 | W4 - Rozumie znaczenie badań naukowych w rozwoju cywilizacyjnym | K3_W05 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Umiejętności | |||
U1 | U1 -Potrafi dobierać problematykę badań do swoich zainteresowań i kompetencji, umie formułować problemy naukowe i wskazywać przydatne metody badawcze do celu badań | K3_U01 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U2 | U2 - Umie rozpoznać osobiste i instytucjonalne uwarunkowania przygotowania rozprawy doktorskiej i uwzględnić je w osobistym planie pracy | K3_U02 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U3 | U3 - Potrafi wykorzystać wiedzę o istocie i rodzajach problemów do samodzielnego formułowania celów, pytań lub hipotez badawczych | K3_U01, K3_U02 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U4 | U4 - Umie wykorzystać wiedzę o zagrożeniach cywilizacyjnych w projektowaniu badań naukowych | K3_U02, K3_U04 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | K1 - Dąży do odkrywania prawdy w badaniach naukowych niezależnie od popularności wyników | K3_K01 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K2 | K2 - Rozwija cechy przedsiębiorczości naukowej w pokonywaniu ograniczeń badawczych | K3_K02 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K3 | K3 - Przestrzega zasad racjonalności ekonomicznej w finansowaniu badań | K3_K03 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Praca badawcza – cele, funkcje, ewolucja | C1, C2, C3 | W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, K1 |
2. | Cechy pracy doktorskiej w świetle przepisów prawa i wytycznych akademickich | C1, C2, C3 | W1, W2, U1, U2, K3 |
3. | Problematyka badawcza – blaski i cienie interdyscyplinarności | C1, C2, C3 | W3, W4, U2, U3, K3 |
4. | Rodzaje prac doktorskich (monografia vs zbiór artykułów) | C1, C2, C3 | W1, W2, U1, U2, K2 |
5. | Problem a pytania badawcze, cel a zadania badawcze | C1, C2, C3 | W3, W4, U2, U4, K3 |
6. | Styl pisania naukowego | C3 | W1, W2, U1, U2, K1 |
Analiza tekstów , Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Ćwiczenia | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach | Obecność i aktywność na zajęciach |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 12 | |
Przygotowanie do ćwiczeń | 8 | |
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia | 10 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
22
|
ECTS
0.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut