Historia i metodologia nauk ekonomicznych
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 1
|
Forma zaliczenia
Egzamin
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
2
|
C1 | przedstawienie słuchaczom głównych pojęć związanych z teorią, nauką, metodologią nauki, szkołami metodologicznymi oraz zaznajomienie słuchaczy z możliwościami wykorzystania metodologii nauk do prowadzenia badań na poziomie przygotowywania rozprawy doktorskiej |
C2 | zaznajomienie słuchaczy ze zróżnicowaniem współczesnych stanowisk metodologicznych |
C3 | przedstawienie słuchaczom podstaw warsztatu naukowego w dyscyplinach związanych z obszarem badania zjawisk ekonomicznych |
C4 | zaprezentowanie słuchaczom historycznych uwarunkowań rozwoju nauk ekonomicznych jako części nauk społecznych |
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | słuchacz zna i rozumie podstawowe kategorie związane z teorią, nauką, metodologią oraz zna i rozumie podstawy warsztatu naukowego w naukach ekonomicznych | K3_W01, K3_W02, K3_W03 | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami |
W2 | słuchacz zna i rozumie podstawowe stanowiska metodologiczne i rozumie różnice pomiędzy nimi | K3_W01, K3_W02, K3_W03 | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami |
W3 | słuchacz zna możliwości i ograniczenia poszczególnych stanowisk metodologicznych w zakresie wyjaśniania i predykcji zjawisk i procesów gospodarczych | K3_W01, K3_W02, K3_W03 | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami |
W4 | słuchacz zna i rozumie historyczne uwarunkowania rozwoju nauk ekonomicznych jak części nauk społecznych | K3_W01, K3_W02, K3_W03 | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami |
Umiejętności | |||
U1 | słuchacz potrafi dokonać krytycznej oceny głównych stanowisk metodologicznych i wyboru stanowiska przydatnego do prowadzenia własnych badań | K3_U01, K3_U02, K3_U03, K3_U04 | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami |
U2 | słuchacz potrafi zinterpretować istniejące teorie ekonomiczne z punktu widzenia zastosowanych stanowisk metodologicznych | K3_U01, K3_U02, K3_U03, K3_U04 | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami |
U3 | słuchacz potrafi dokonać wyboru metod i narzędzi badawczych użytecznych w prowadzonych przez niego badaniach oraz potrafi przewidzieć prawdopodobne konsekwencje wyboru określonego stanowiska metodologicznego oraz doboru metod i narzędzi badawczych dla prowadzonych przez siebie badań | K3_U01, K3_U02, K3_U03, K3_U04 | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | słuchacz jest gotów wyrażać poglądy na temat przydatności metodologii nauk ekonomicznych do osiągania wyników naukowych | K3_K01, K3_K02, K3_K03 | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami |
K2 | słuchacz jest gotów akceptować różnorodność poszczególnych stanowisk metodologicznych oraz metod i narzędzi badawczych oraz jest gotów uczestniczyć w ich doskonaleniu i zmianie | K3_K01, K3_K02, K3_K03 | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Metodologia nauk i jej rola w przygotowaniu rozprawy doktorskiej | C1, C3 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 |
2. | Poznanie naukowe a poznanie nienaukowe – główne współczesne stanowiska metodologiczne | C1, C2, C3 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 |
3. | Miejsce dyscyplin ekonomicznych w klasyfikacji nauk oraz rola dedukcji i indukcji w badaniu zjawisk ekonomicznych | C1, C2, C3 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 |
4. | Historyczny wymiar dyskusji o naukach ekonomicznych: główne osie sporu | C4 | W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, K1, K2 |
5. | Teoria – ogólna orientacja teoretyczno-metodologiczna, model pojęciowy i teoria empiryczna | C1, C3 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 |
6. | Poziomy/jednostki analizy w badaniach ekonomicznych | C1, C3 | W1, W3, U1, U2, U3, K1, K2 |
7. | Definicje, klasyfikacje i typologie, schemat analityczny, model, typ idealny, wzorzec | C3 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 |
8. | Budowanie hipotez, weryfikacja i falsyfikacja hipotez | C3 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 |
9. | Rola podejścia interdyscyplinarnego w badaniach ekonomicznych | C1, C2 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 |
10. | Rola case study w badaniach naukowych | C2, C3 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 |
Seminarium, Wykład konwencjonalny, Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Wykład | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami | Zdany egzamin |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w wykładach | 30 | |
Przygotowanie do egzaminu | 30 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
60
|
ECTS
2.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1.0
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut