pl | en

Historia i metodologia nauk ekonomicznych

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Szkoła Doktorska
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
III stopień
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2019/2020
Kod przedmiotu
UEPSDS.610.13111.19
Język wykładowy
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Blok 0
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Marian Gorynia
Okres
Semestr 1
Forma zaliczenia
Egzamin

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w wykładach: 30
Liczba punktów ECTS
2

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 przedstawienie słuchaczom głównych pojęć związanych z teorią, nauką, metodologią nauki, szkołami metodologicznymi oraz zaznajomienie słuchaczy z możliwościami wykorzystania metodologii nauk do prowadzenia badań na poziomie przygotowywania rozprawy doktorskiej
C2 zaznajomienie słuchaczy ze zróżnicowaniem współczesnych stanowisk metodologicznych
C3 przedstawienie słuchaczom podstaw warsztatu naukowego w dyscyplinach związanych z obszarem badania zjawisk ekonomicznych
C4 zaprezentowanie słuchaczom historycznych uwarunkowań rozwoju nauk ekonomicznych jako części nauk społecznych

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 słuchacz zna i rozumie podstawowe kategorie związane z teorią, nauką, metodologią oraz zna i rozumie podstawy warsztatu naukowego w naukach ekonomicznych K3_W01, K3_W02, K3_W03 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami
W2 słuchacz zna i rozumie podstawowe stanowiska metodologiczne i rozumie różnice pomiędzy nimi K3_W01, K3_W02, K3_W03 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami
W3 słuchacz zna możliwości i ograniczenia poszczególnych stanowisk metodologicznych w zakresie wyjaśniania i predykcji zjawisk i procesów gospodarczych K3_W01, K3_W02, K3_W03 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami
W4 słuchacz zna i rozumie historyczne uwarunkowania rozwoju nauk ekonomicznych jak części nauk społecznych K3_W01, K3_W02, K3_W03 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami
Umiejętności
U1 słuchacz potrafi dokonać krytycznej oceny głównych stanowisk metodologicznych i wyboru stanowiska przydatnego do prowadzenia własnych badań K3_U01, K3_U02, K3_U03, K3_U04 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami
U2 słuchacz potrafi zinterpretować istniejące teorie ekonomiczne z punktu widzenia zastosowanych stanowisk metodologicznych K3_U01, K3_U02, K3_U03, K3_U04 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami
U3 słuchacz potrafi dokonać wyboru metod i narzędzi badawczych użytecznych w prowadzonych przez niego badaniach oraz potrafi przewidzieć prawdopodobne konsekwencje wyboru określonego stanowiska metodologicznego oraz doboru metod i narzędzi badawczych dla prowadzonych przez siebie badań K3_U01, K3_U02, K3_U03, K3_U04 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami
Kompetencji społecznych
K1 słuchacz jest gotów wyrażać poglądy na temat przydatności metodologii nauk ekonomicznych do osiągania wyników naukowych K3_K01, K3_K02, K3_K03 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami
K2 słuchacz jest gotów akceptować różnorodność poszczególnych stanowisk metodologicznych oraz metod i narzędzi badawczych oraz jest gotów uczestniczyć w ich doskonaleniu i zmianie K3_K01, K3_K02, K3_K03 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Metodologia nauk i jej rola w przygotowaniu rozprawy doktorskiej C1, C3 W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2
2. Poznanie naukowe a poznanie nienaukowe – główne współczesne stanowiska metodologiczne C1, C2, C3 W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2
3. Miejsce dyscyplin ekonomicznych w klasyfikacji nauk oraz rola dedukcji i indukcji w badaniu zjawisk ekonomicznych C1, C2, C3 W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2
4. Historyczny wymiar dyskusji o naukach ekonomicznych: główne osie sporu C4 W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, K1, K2
5. Teoria – ogólna orientacja teoretyczno-metodologiczna, model pojęciowy i teoria empiryczna C1, C3 W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2
6. Poziomy/jednostki analizy w badaniach ekonomicznych C1, C3 W1, W3, U1, U2, U3, K1, K2
7. Definicje, klasyfikacje i typologie, schemat analityczny, model, typ idealny, wzorzec C3 W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2
8. Budowanie hipotez, weryfikacja i falsyfikacja hipotez C3 W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2
9. Rola podejścia interdyscyplinarnego w badaniach ekonomicznych C1, C2 W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2
10. Rola case study w badaniach naukowych C2, C3 W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2

Literatura

Obowiązkowa
  1. 1. Blaug, M. (1995). Metodologia ekonomii. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
  2. 2. Nowak, S. (2019). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
  3. 3. Sławińska, M., & Witczak, H. (Eds.). (2008). Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  4. 4. Stachak, S. (2013). Podstawy metodologii nauk ekonomicznych. Warszawa: Difin.
Zalecana
  1. 1. Acemoglu D. (2009), The Crisis of 2008: Structural Lessons for and from Economics. Critical Review: A Journal of Politics and Society. Volume 21, 2-3.
  2. 2. Adamkiewiewicz-Drwiłło, H. (2008). Współczesna metodologia nauk ekonomicznych. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa.
  3. 3. Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce, tłum. W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  4. 4. Cochrane J.H. (2009), How did Paul Krugman get is so wrong? https://faculty.chicagobooth.edu/john.cochrane/research/papers/ecaf_2077.pdf
  5. 5. Cherrier, B. (2017), Classifying Economics: A History of the JEL Codes. Journal of Economic Literature 55(2).
  6. 6. Colander D.,(1992) Retrospectives: The Lost Art of Economics, Journal of Economic Perspectives—Volume 6, Number 3——Pages 191–19, https://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/jep.6.3.191Czakon, W. (2006). Łabędzie Poppera–case studies w badaniach nauk o zarządzaniu. Przegląd Organizacji, 9, 9-13.
  7. 7. Corley, K. G., & Gioia, D. A. (2011). Building theory about theory building: what constitutes a theoretical contribution?. Academy of Management Review, 36(1), 12-32.
  8. 8. Csaba, L., 2017, Comparative economics and the mainstream. Economics and Business Review. 3(17), no. 3.
  9. 9. Czarny, B. (2004). Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
  10. 10. Czerwiński, Z. (1996). Czy ekonomia jest nauką? Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 58, 59-69.
  11. 11. Dubois, A., & Gadde, L. E. (2002). Systematic combining: an abductive approach to case research. Journal of Business Research, 55(7), 553-560.
  12. 12. Flejterski, S., Urchs, M., & Solarz, J. K. (2015). Elementy filozofii i metodologii nauk ekonomicznych: perspektywa kryzysowa. Warszawa: Wydawnictwo edu-Libri.
  13. 13. Galbács, P., (2017a), Editorial. The methodology of contemporary macroeconomics. Economics and Business Review. 3(17), no. 3.
  14. 14. Galbács, P. (2017b), Methodology…?! Why? Some methodological aspects of the controversy between mainstream economics and institutionalism. Economics and Business Review. 3(17), no. 3.
  15. 15. Gorazda, M., Hardt, Ł., & Kwarciński, T. (Eds.). (2016). Metaekonomia: zagadnienia z filozofii ekonomii. Warszawa: Copernicus Center Press.
  16. 16. Gorynia, M. (1995). Teoria i polityka regulacji mezosystemów gospodarczych a transformacja postsocjalistycznej gospodarki polskiej. Zeszyty Naukowe. Seria 2, Prace Habilitacyjne/Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, (141).
  17. 17. Gorynia, M. (1998). Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji: mikroekonomia przejścia. Poznań: Wydaw. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  18. 18. Gorynia, M. (Ed.). (2002). Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. Poznań: Wydaw. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  19. 19. Gorynia, M. (Ed.). (2005). Strategie firm polskich wobec inwestorów zagranicznych. Warszawa: PWE.
  20. 20. Gorynia, M. (2007). Studia nad transformacja i internacjonalizacja gospodarki polskiej. Warszawa: Difin.
  21. 21. Gorynia, M., & Jankowska, B. (2008). Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
  22. 22. Gorynia, M. (2018). Współczesne nauki ekonomiczne: tożsamość, ewolucja, klasyfikacje. Ekonomista, (5), 497-522.
  23. 23. Gorynia, M. (2018). O pięknie nauk ekonomicznych. Studia Ekonomiczne, (1-2), 142-166.
  24. 24. Grobler, A. (2008). Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Aureus – Wydawnictwo Znak.
  25. 25. Hardt, Ł. (2013). Studia z realistycznej filozofii ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo CH Beck.
  26. 26. Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wyd. PWN.
  27. 27. Konecki, K. (2000). Studia przypadku. Master of Business Administration, 5. Economics http://econ-www.mit.edu/files/3703.
  28. 28. Krugman P., (2009) How Did Economists Get It So Wrong?, “The New York Times” September 6, http://coin.wne.uw.edu.pl/lhardt/How%20Did%20Economists%20Get%20It%20So%20Wrong_%20-%20NYTimes.pdf
  29. Kuciński, K. (Ed.). (2010). Metodologia nauk ekonomicznych: dylematy i wyzwania. Warszawa: Difin.
  30. 30. Mayer, T. (1996). Prawda kontra precyzja w ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  31. 31. Ratajczak, M. (2014). Ekonomia i edukacja ekonomiczna w dobie finansyzacji gospodarki. Ekonomista, 2, 207-219.
  32. 32. Rodrik, D., 2015, Economics Rules: Why Economics Works, When It Fails, and How To Tell The Difference, Oxford University Press, Oxford.
  33. 33. Scandura, T. A., & Williams, E. A. (2000). Research methodology in management: Current practices, trends, and implications for future research. Academy of Management Journal, 43(5), 1248-1264.
  34. 34. Turner, J. (1985). Struktura teorii socjologicznej. Wstęp P. Sztompki. Warszawa: PWN.
  35. 35. Vincze, Z. (2004). A grounded theory approach to foreign-market expansion in newly-emerging markets: two Finnish companies in the Visegrád countries. Turku: Turku School of Economics and Business Administration.
  36. 36. Ziembiński, Z. (1984). Logika praktyczna. Warszawa: Wyd. PWN. [oraz późniejsze wydania].

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Seminarium, Wykład konwencjonalny, Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Wykład Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami Zdany egzamin

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w wykładach 30
Przygotowanie do egzaminu 30
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
60
ECTS
2.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
30
ECTS
1.0

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut