Mikroekonomia zaawansowana
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 2
|
Forma zaliczenia
Zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
3
|
C1 | przekazanie wiedzy dotyczącej mikroekonomii, jako nauki o podejmowaniu decyzji ekonomicznych przez podstawowe podmioty gospodarcze, konsumenta i producenta |
C2 | przedstawienie podstawowych zasad podejmowania decyzji przy wykorzystaniu modelu ekonomicznego. |
C3 | przekazanie wiedzy dotyczącej kryteriów decyzyjnych w warunkach determinizmu i ryzyka. |
C4 | przedstawienie podstawowych zasad podejmowania decyzji wynikających z osiągnięć teorii gier. |
C5 | przedstawienie zasad konstrukcji i weryfikacji modeli równowagi w sensie Walrasa i Nasha |
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | Zna i rozumie zagadnienia z obszaru zawansowanej mikroekonomii, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki. | K3_W01 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
W2 | Zna i rozumie istotę metod hipotetyczno-dedukcyjnej i metody eksperymentalnej pozwalających na samodzielne formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych | K3_W02 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
W3 | Zna w sposób pogłębiony metody i techniki budowania modeli ekonomicznych oraz rozumie techniki projektowania eksperymentu klasowego. | K3_W03 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
Umiejętności | |||
U1 | Potrafi planować, samodzielnie prowadzić i dokumentować badanie eksperymentalne, oraz interpretować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie zbudować model ekonomiczny, przeprowadzić na jego podstawie symulacje i wyciągać wnioski badawcze. | K3_U01 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
U2 | Potrafi biegle pozyskiwać i wykorzystywać informacje z literatury naukowej i baz danych, związane z prowadzonymi badaniami naukowymi. | K3_U02 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
U3 | Potrafi przygotować i publicznie przedstawić prezentację ustną wyników pracy naukowej oraz prowadzić dyskusję na temat prowadzonych badań naukowych. | K3_U03 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | Jest gotów do otwartości na różne metody badawcze zarówno dedukcyjne (modelowanie ekonomiczne), jak i indukcyjne (eksperyment ekonomiczny). | K3_K01 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
K2 | Jest gotów do kreatywności w poszukiwaniu nowych tematów badań naukowych, zarówno w obszarze ekonomii neoklasycznej jak i behawioralnej. | K3_K02 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
K3 | Jest gotów do realizacji zadań profesjonalnie i zgodnie z zasadami etyki, ma świadomość społecznej roli uczonego. | K3_K03 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka. Teoria oczekiwanej użyteczności von Neumanna i Morgensterna. Eksperymenty testujące TOU. | C1, C3 | W3, U1, K2 |
2. | Synteza testów TOU. Porównanie wyników własnych i wyników badań przedstawianych w literaturze. | C1, C2, C3 | W3, U1, K2 |
3. | Teoria perspektywy Kahnemanna i Tversky’ego – od syntezy indukcyjnej do modelu podejmowania decyzji w warunkach ryzyka z obrębu ekonomii pozytywnej. | C3 | W1, W2, U2, K2 |
4. | Racjonalne zachowania pojedynczych konsumentów i producentów. Pojęcie stanów równowagi. | C1, C2 | W1, W2, U2, K2 |
5. | Racjonalne zachowania zbiorowości konsumentów i producentów. Statyczne i dynamiczne model równowagi ogólnej z egzogenicznymi funkcjami popytu i podaży versus modele równowagi ogólnej z endogenicznymi funkcjami popytu i egzogenicznymi funkcjami podaży produktów. Ujęcie walrasowskie. | C1, C2, C3 | W1, W2, U2, K2 |
6. | Racjonalne zachowania zbiorowości konsumentów i producentów. Statyczne i dynamiczne model równowagi ogólnej z endogenicznymi funkcjami popytu i podaży. Ujęcie walrasowskie. | C1, C2, C3 | W1, W2, U2, K2 |
7. | Eksperymenty z podejmowaniem decyzji w duopolu, wersja kooperacyjna i niekooperacyjna. | C1, C2 | W3, U1, K2 |
8. | Teoria gier o sumie różnej od zera. Równowaga Nasha. Optymalność w sensie Pareto. | C1, C4 | W1, U2, K1 |
9. | Model duopolu Cournota. Równowaga niekooperacyjna a schematy arbitrażowe. | C1, C4 | W1, W2, U1, U2, K2 |
10. | Modele oligopoli konkurencji cenowej lub ilościowej. Stany równowagi w sensie Walrasa i Nasha. | C1, C2, C3 | W1, W2, U2, K2 |
11. | Konstrukcja i weryfikacja modelu oligopolu konkurencji ilościowej (Cournota, Stackelberga) dla wybranego sektora polskiej gospodarki | C1, C2, C3, C5 | W3, U1, U2, K3 |
12. | Konstrukcja i weryfikacja modelu oligopolu konkurencji cenowej (Bertranda) dla wybranego sektora polskiej gospodarki | C1, C2, C3, C5 | W3, U2, U3, K3 |
13. | Problemy szacowania, estymacji, kalibracji parametrów lub technik numerycznych stosowanych w odniesieniu do modeli oligopoli dla wybranych sektorów polskiej gospodarki. | C3, C5 | W3, U3, K3 |
14. | Model wymiany rynkowej. Eksperyment Vernona Smitha z walrasowskim szukaniem równowagi. | C1, C2 | W3, U1, K2 |
15. | Model równowagi rynkowej. Nadwyżki konsumenta i producenta. | C1, C2 | W1, W2, U2, K2 |
16. | Dyskusja nad artykułami V. Smitha oraz Kahnemanna i Tversky’ego | C1, C3, C5 | W1, U2, K2 |
17. | Eksperymenty dotyczące podejmowania decyzji w warunkach ryzyka przygotowane przez zespoły studentów | C1, C3 | W2, U1, K1 |
18. | Eksperymenty dotyczące aukcji dwustronnej przygotowane przez zespoły studentów | C1, C5 | W2, U1, K1 |
19. | Projekt: konstrukcja wybranego modelu oligopolu dla określonego sektora polskiej gospodarki (spozycjonowanie sektora gospodarki) | C1, C2, C3, C5 | W3, U1, U2, K3 |
20. | Projekt: konstrukcja wybranego modelu oligopolu dla określonego sektora polskiej gospodarki (wybór modelu ekonomicznego, kalibracja lub estymacja parametrów modelu) | C1, C2, C3, C5 | W3, U2, U3, K3 |
21. | Projekt: konstrukcja wybranego modelu oligopolu dla określonego sektora polskiej gospodarki (stan równowagi w wybranym modelu, wnioski końcowe) | C2, C5 | W3, U2, U3, K3 |
Wykład z prezentacją multimedialną, case study, eksperyment klasowy
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Wykład | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach | egzamin pisemny |
Ćwiczenia | Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań | projekt badawczy |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w wykładach | 30 | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 12 | |
Przeprowadzenie badań literaturowych | 18 | |
Przygotowanie projektu | 15 | |
Przygotowanie ekspertyzy | 15 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
90
|
ECTS
3.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
42
|
ECTS
1.5
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
42
|
ECTS
1.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut