pl | en

Mikroekonomia zaawansowana

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Szkoła Doktorska
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
III stopień
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2019/2020
Kod przedmiotu
UEPSDS.620.13113.19
Język wykładowy
Polski
Obligatoryjność
Do wyboru
Blok zajęciowy
Blok 0
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Sławomir Kalinowski
Okres
Semestr 2
Forma zaliczenia
Zaliczenie

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w wykładach: 30
  • Uczestnictwo w ćwiczeniach: 12
Liczba punktów ECTS
3

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 przekazanie wiedzy dotyczącej mikroekonomii, jako nauki o podejmowaniu decyzji ekonomicznych przez podstawowe podmioty gospodarcze, konsumenta i producenta
C2 przedstawienie podstawowych zasad podejmowania decyzji przy wykorzystaniu modelu ekonomicznego.
C3 przekazanie wiedzy dotyczącej kryteriów decyzyjnych w warunkach determinizmu i ryzyka.
C4 przedstawienie podstawowych zasad podejmowania decyzji wynikających z osiągnięć teorii gier.
C5 przedstawienie zasad konstrukcji i weryfikacji modeli równowagi w sensie Walrasa i Nasha

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 Zna i rozumie zagadnienia z obszaru zawansowanej mikroekonomii, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki. K3_W01 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
W2 Zna i rozumie istotę metod hipotetyczno-dedukcyjnej i metody eksperymentalnej pozwalających na samodzielne formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych K3_W02 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
W3 Zna w sposób pogłębiony metody i techniki budowania modeli ekonomicznych oraz rozumie techniki projektowania eksperymentu klasowego. K3_W03 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
Umiejętności
U1 Potrafi planować, samodzielnie prowadzić i dokumentować badanie eksperymentalne, oraz interpretować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie zbudować model ekonomiczny, przeprowadzić na jego podstawie symulacje i wyciągać wnioski badawcze. K3_U01 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
U2 Potrafi biegle pozyskiwać i wykorzystywać informacje z literatury naukowej i baz danych, związane z prowadzonymi badaniami naukowymi. K3_U02 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
U3 Potrafi przygotować i publicznie przedstawić prezentację ustną wyników pracy naukowej oraz prowadzić dyskusję na temat prowadzonych badań naukowych. K3_U03 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
Kompetencji społecznych
K1 Jest gotów do otwartości na różne metody badawcze zarówno dedukcyjne (modelowanie ekonomiczne), jak i indukcyjne (eksperyment ekonomiczny). K3_K01 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
K2 Jest gotów do kreatywności w poszukiwaniu nowych tematów badań naukowych, zarówno w obszarze ekonomii neoklasycznej jak i behawioralnej. K3_K02 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
K3 Jest gotów do realizacji zadań profesjonalnie i zgodnie z zasadami etyki, ma świadomość społecznej roli uczonego. K3_K03 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka. Teoria oczekiwanej użyteczności von Neumanna i Morgensterna. Eksperymenty testujące TOU. C1, C3 W3, U1, K2
2. Synteza testów TOU. Porównanie wyników własnych i wyników badań przedstawianych w literaturze. C1, C2, C3 W3, U1, K2
3. Teoria perspektywy Kahnemanna i Tversky’ego – od syntezy indukcyjnej do modelu podejmowania decyzji w warunkach ryzyka z obrębu ekonomii pozytywnej. C3 W1, W2, U2, K2
4. Racjonalne zachowania pojedynczych konsumentów i producentów. Pojęcie stanów równowagi. C1, C2 W1, W2, U2, K2
5. Racjonalne zachowania zbiorowości konsumentów i producentów. Statyczne i dynamiczne model równowagi ogólnej z egzogenicznymi funkcjami popytu i podaży versus modele równowagi ogólnej z endogenicznymi funkcjami popytu i egzogenicznymi funkcjami podaży produktów. Ujęcie walrasowskie. C1, C2, C3 W1, W2, U2, K2
6. Racjonalne zachowania zbiorowości konsumentów i producentów. Statyczne i dynamiczne model równowagi ogólnej z endogenicznymi funkcjami popytu i podaży. Ujęcie walrasowskie. C1, C2, C3 W1, W2, U2, K2
7. Eksperymenty z podejmowaniem decyzji w duopolu, wersja kooperacyjna i niekooperacyjna. C1, C2 W3, U1, K2
8. Teoria gier o sumie różnej od zera. Równowaga Nasha. Optymalność w sensie Pareto. C1, C4 W1, U2, K1
9. Model duopolu Cournota. Równowaga niekooperacyjna a schematy arbitrażowe. C1, C4 W1, W2, U1, U2, K2
10. Modele oligopoli konkurencji cenowej lub ilościowej. Stany równowagi w sensie Walrasa i Nasha. C1, C2, C3 W1, W2, U2, K2
11. Konstrukcja i weryfikacja modelu oligopolu konkurencji ilościowej (Cournota, Stackelberga) dla wybranego sektora polskiej gospodarki C1, C2, C3, C5 W3, U1, U2, K3
12. Konstrukcja i weryfikacja modelu oligopolu konkurencji cenowej (Bertranda) dla wybranego sektora polskiej gospodarki C1, C2, C3, C5 W3, U2, U3, K3
13. Problemy szacowania, estymacji, kalibracji parametrów lub technik numerycznych stosowanych w odniesieniu do modeli oligopoli dla wybranych sektorów polskiej gospodarki. C3, C5 W3, U3, K3
14. Model wymiany rynkowej. Eksperyment Vernona Smitha z walrasowskim szukaniem równowagi. C1, C2 W3, U1, K2
15. Model równowagi rynkowej. Nadwyżki konsumenta i producenta. C1, C2 W1, W2, U2, K2
16. Dyskusja nad artykułami V. Smitha oraz Kahnemanna i Tversky’ego C1, C3, C5 W1, U2, K2
17. Eksperymenty dotyczące podejmowania decyzji w warunkach ryzyka przygotowane przez zespoły studentów C1, C3 W2, U1, K1
18. Eksperymenty dotyczące aukcji dwustronnej przygotowane przez zespoły studentów C1, C5 W2, U1, K1
19. Projekt: konstrukcja wybranego modelu oligopolu dla określonego sektora polskiej gospodarki (spozycjonowanie sektora gospodarki) C1, C2, C3, C5 W3, U1, U2, K3
20. Projekt: konstrukcja wybranego modelu oligopolu dla określonego sektora polskiej gospodarki (wybór modelu ekonomicznego, kalibracja lub estymacja parametrów modelu) C1, C2, C3, C5 W3, U2, U3, K3
21. Projekt: konstrukcja wybranego modelu oligopolu dla określonego sektora polskiej gospodarki (stan równowagi w wybranym modelu, wnioski końcowe) C2, C5 W3, U2, U3, K3

Literatura

Obowiązkowa
  1. 1. Materiały dydaktycze przygotowane przez wykładowców.
  2. 2. Kahneman, D., Tversky, A., 1979, Prospect Theory; Analysis of Decision under Risk, Econometrica 47, s. 263-291.
  3. 3. Smith, V.L., 1962, An Experimental Study of Competitive Market Behavior, Journal of Political Economy 70;2, s. 111-137
  4. 4. Malaga K., 2012, Mikroekonomia. Oswajanie z matematyką. Wydanie 2, CH Beck, Warszawa.
  5. 5. Panek E., 2003, Podstawy Ekonomii Matematycznej, Wydawnictwo UEP, Poznań.
  6. 6. Tokarski T., 2011, Ekonomia matematyczna. Modele mikroekonomiczne, PWE, Warszawa.
Zalecana
  1. 1. P. Straffin, Toeria gier, Wydawnictwo Scholar, Warszawa, 2001.
  2. 2. S. Kalinowski, Konkurencja lub kooperacja. Studia eksperymentalne nad funkcjonowaniem rynków, Wydawnictwo UEP, Poznań, 2008.
  3. Czasopisma 1. The Quarterly Journal of Economics, Oxford University Press 2. Journal of Political Economy, University of Chicago Press 3. American Economic Review, American Economic Association 4. Econometrica, Econometric Society 5. Journal of Economic Literature, American Economic Association

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Wykład z prezentacją multimedialną, case study, eksperyment klasowy

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Wykład Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach egzamin pisemny
Ćwiczenia Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań projekt badawczy

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w wykładach 30
Uczestnictwo w ćwiczeniach 12
Przeprowadzenie badań literaturowych 18
Przygotowanie projektu 15
Przygotowanie ekspertyzy 15
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
90
ECTS
3.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
42
ECTS
1.5
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
42
ECTS
1.5

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut