Makroekonomia zaawansowana
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 2
|
Forma zaliczenia
Zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
3
|
C1 | Analizowanie zaawansowanych teorii makroekonomicznych |
C2 | Opanowanie aparatu matematycznego wykorzystywanego w modelowaniu |
C3 | Umiejętność krytycznego przeglądu literatury |
Ekonometria, matematyka, makroekonomia, mikroekonomia, statystyka
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | Zna i rozumie światowy dorobek obejmujący podstawy teoretyczne i empiryczne teorii makroekonomii | K3_W01 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Esej / referat, Przygotowanie prezentacji |
W2 | Zna i rozumie metody prowadzenia badań naukowych w zakresie makroekonomii | K3_W02 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Przygotowanie prezentacji |
W3 | Zna i rozumie główne tendencje rozwojowe teorii makroekonomii | K3_W03 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Przygotowanie prezentacji |
Umiejętności | |||
U1 | Potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki badań makroekonomicznych i ich wkład w rozwój nauki | K3_U02 | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Esej / referat, Przygotowanie prezentacji |
U2 | Potrafi komunikować się na temat teorii i badań empirycznych w zakresie makroekonomii | K3_U03 | Esej / referat, Przygotowanie prezentacji |
U3 | Potrafi zaprojektować metodę badania określonego problemu makroekonomicznego i samodzielnie przeprowadzić projektowane badanie | K3_U04 | Esej / referat, Przygotowanie prezentacji |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | Jest gotów do krytycznej analizy dorobku naukowego w zakresie badań makroekonomicznych, w tym swojego wkładu w jej rozwój | K3_K01 | Esej / referat, Przygotowanie prezentacji |
K2 | Jest gotów do prowadzenia badań w sposób niezależny | K3_K02 | Esej / referat |
K3 | Jest gotów do komunikowania wyników własnych prac badawczych oraz prowadzenia dyskusji naukowej | K3_K03 | Esej / referat, Przygotowanie prezentacji |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Wzrost i rozwój gospodarczy: wprowadzenie | C2, C3 | W1, W3, U1, U3, K1 |
2. | Wybrane metody matematyczne na potrzeby makroekonomii (1) | C1, C2, C3 | W2, U1, U3, K1, K2 |
3. | Model wzrostu Solowa | C1, C2 | W1, W2, U1, K1 |
4. | Neoklasyczna teoria wzrostu | C1, C2, C3 | W1, W2, U1, K1 |
5. | Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy | C1, C2, C3 | W1, W2, U1, K1 |
6. | Teoria wzrostu endogenicznego | C1, C2, C3 | W1, W2, U1, K1 |
7. | Handel międzynarodowy a wzrost gospodarczy | C1, C2, C3 | W1, W3, U1, K1 |
8. | Wybrane metody matematyczne na potrzeby makroekonomii (2) | C1, C2, C3 | W2, U1, U3, K1 |
9. | Transgraniczna migracja czynników wytwórczych | C1, C2, C3 | W1, W2, U1, K1 |
10. | Międzynarodowa polityka makroekonomiczna | C1, C2, C3 | W1, W2, U1, K1 |
11. | Ekonomia rynku pracy: wprowadzenie, model poszukiwań na rynku pracy | C1, C2, C3 | W1, W3, U1, K1 |
12. | Wybrane metody matematyczne na potrzeby makroekonomii (3) | C1, C2, C3 | W2, U1, U3, K1, K2 |
13. | Instytucje rynku pracy, wykorzystanie mikrodanych | C1, C2, C3 | W1, W2, U1, U3, K1 |
14. | Teoria wyboru publicznego: wprowadzenie, twierdzenie Arrowa, medianowy wyborca | C1, C2, C3 | W1, W3, U1, U3, K1 |
15. | Grupy interesu i pogoń za rentą | C1, C2, C3 | W1, W2, U1, K1 |
16. | Ćwiczenia: Krytyczny przegląd literatury - wprowadzenie | C1, C3 | U1, U2, K1, K2, K3 |
17. | Ćwiczenia (x5): Krytyczna analiza wybranych tekstów naukowych | C1, C3 | U1, U2, K1, K2, K3 |
Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Wykład | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami | |
Ćwiczenia | Esej / referat, Przygotowanie prezentacji |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w wykładach | 30 | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 12 | |
Uczestnictwo w egzaminie | 2 | |
Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 | |
Przygotowanie referatu | 28 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
82
|
ECTS
3.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
44
|
ECTS
1.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut