pl | en

Makroekonomia zaawansowana

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Szkoła Doktorska
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
III stopień
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2019/2020
Kod przedmiotu
UEPSDS.620.8501.19
Język wykładowy
Polski
Obligatoryjność
Do wyboru
Blok zajęciowy
Blok 0
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Michał Pilc
Okres
Semestr 2
Forma zaliczenia
Zaliczenie

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w wykładach: 30
  • Uczestnictwo w ćwiczeniach: 12
Liczba punktów ECTS
3

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 Analizowanie zaawansowanych teorii makroekonomicznych
C2 Opanowanie aparatu matematycznego wykorzystywanego w modelowaniu
C3 Umiejętność krytycznego przeglądu literatury

Wymagania wstępne

Ekonometria, matematyka, makroekonomia, mikroekonomia, statystyka

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 Zna i rozumie światowy dorobek obejmujący podstawy teoretyczne i empiryczne teorii makroekonomii K3_W01 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Esej / referat, Przygotowanie prezentacji
W2 Zna i rozumie metody prowadzenia badań naukowych w zakresie makroekonomii K3_W02 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Przygotowanie prezentacji
W3 Zna i rozumie główne tendencje rozwojowe teorii makroekonomii K3_W03 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Przygotowanie prezentacji
Umiejętności
U1 Potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki badań makroekonomicznych i ich wkład w rozwój nauki K3_U02 Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Esej / referat, Przygotowanie prezentacji
U2 Potrafi komunikować się na temat teorii i badań empirycznych w zakresie makroekonomii K3_U03 Esej / referat, Przygotowanie prezentacji
U3 Potrafi zaprojektować metodę badania określonego problemu makroekonomicznego i samodzielnie przeprowadzić projektowane badanie K3_U04 Esej / referat, Przygotowanie prezentacji
Kompetencji społecznych
K1 Jest gotów do krytycznej analizy dorobku naukowego w zakresie badań makroekonomicznych, w tym swojego wkładu w jej rozwój K3_K01 Esej / referat, Przygotowanie prezentacji
K2 Jest gotów do prowadzenia badań w sposób niezależny K3_K02 Esej / referat
K3 Jest gotów do komunikowania wyników własnych prac badawczych oraz prowadzenia dyskusji naukowej K3_K03 Esej / referat, Przygotowanie prezentacji

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Wzrost i rozwój gospodarczy: wprowadzenie C2, C3 W1, W3, U1, U3, K1
2. Wybrane metody matematyczne na potrzeby makroekonomii (1) C1, C2, C3 W2, U1, U3, K1, K2
3. Model wzrostu Solowa C1, C2 W1, W2, U1, K1
4. Neoklasyczna teoria wzrostu C1, C2, C3 W1, W2, U1, K1
5. Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy C1, C2, C3 W1, W2, U1, K1
6. Teoria wzrostu endogenicznego C1, C2, C3 W1, W2, U1, K1
7. Handel międzynarodowy a wzrost gospodarczy C1, C2, C3 W1, W3, U1, K1
8. Wybrane metody matematyczne na potrzeby makroekonomii (2) C1, C2, C3 W2, U1, U3, K1
9. Transgraniczna migracja czynników wytwórczych C1, C2, C3 W1, W2, U1, K1
10. Międzynarodowa polityka makroekonomiczna C1, C2, C3 W1, W2, U1, K1
11. Ekonomia rynku pracy: wprowadzenie, model poszukiwań na rynku pracy C1, C2, C3 W1, W3, U1, K1
12. Wybrane metody matematyczne na potrzeby makroekonomii (3) C1, C2, C3 W2, U1, U3, K1, K2
13. Instytucje rynku pracy, wykorzystanie mikrodanych C1, C2, C3 W1, W2, U1, U3, K1
14. Teoria wyboru publicznego: wprowadzenie, twierdzenie Arrowa, medianowy wyborca C1, C2, C3 W1, W3, U1, U3, K1
15. Grupy interesu i pogoń za rentą C1, C2, C3 W1, W2, U1, K1
16. Ćwiczenia: Krytyczny przegląd literatury - wprowadzenie C1, C3 U1, U2, K1, K2, K3
17. Ćwiczenia (x5): Krytyczna analiza wybranych tekstów naukowych C1, C3 U1, U2, K1, K2, K3

Literatura

Obowiązkowa
  1. Acemoglu, D. (2009). Introduction to Modern Economic Growth. Princeton: University Press
  2. Krugman, P. R., Obstfeld, M., & Melitz, M. J. (2018). International Economics: Theory and Policy (11th ed.). New Jersey: Prentice Hall
  3. Melitz, M. J., & Ottaviano, G. I. P. (2008). Market Size, Trade, and Productivity. Review of Economic Studies, 75(1), 295-316
  4. Mueller, D. C. (2003). Public Choice III. Cambridge: Cambridge University Press
  5. Rogerson, R., Robert, S., & Randall, W. (2005). Search-Theoretic Models of the Labor Market: A Survey. Journal of Economic Literature, 43(4): 959-988
  6. Sydsæter, K., Strøm, A., & Berck, P. (2010). Economists’ Mathematical Manual (4th ed.). Springer
Zalecana
  1. Ben-Porath, Y. (1967). The production of human capital and the life cycle of earnings. Journal of political economy, 75(4, Part 1), 352-365
  2. Bergin, J. (2015). Mathematics for Economists with Applications (1st ed.). Routledge
  3. Bizzarro, F., Gerring, J., Knutsen, C., Hicken, A., Bernhard, M., Skaaning, S., & Lindberg, S. (2018). Party Strength and Economic Growth. World Politics, 70(2), 275-320
  4. Boeri, T. (2011). Institutional Reforms and Dualism in European Labor Markets. In: O. Ashenfelter, & D. Card (ed.), Handbook of Labor Economics (pp. 1173-1236), vol. 4B. North-Holland
  5. Chetty, R. (2008). Moral Hazard versus Liquidity and Optimal Unemployment Insurance. Journal of Political Economy, 116(2), 173-234
  6. Eichhorn, W., & Gleißner, W. (2016). Mathematics and Methodology for Economics. Springer
  7. Gutiérrez, G., & Philippon, T. (2018). How EU markets became more competitive than US markets: a study of institutional drift (No. w24700). National Bureau of Economic Research
  8. Helpman, E. (2009). The mystery of economic growth. Harvard University Press
  9. Jones, C. (1997). On the Evolution of the World Income Distribution. The Journal of Economic Perspectives, 11(3), 19-36
  10. Konopczyński, M. (2014). How taxes and spending on education influence economic growth in Poland. Contemporary Economics, 8(3), 329-348
  11. Konopczyński, M. (2018). How Taxes, Education and Public Capital Influence Economic Growth in Poland. Contemporary Economics, 12(3), 337-360
  12. Lucas Jr, R. E. (1988). On the mechanics of economic development. Journal of monetary economics, 22(1), 3-42
  13. Mankiw, N. G., Romer, D., & Weil, D. N. (1992). A contribution to the empirics of economic growth. The quarterly journal of economics, 107(2), 407-437
  14. Quah, D. T. (1997). Empirics for growth and distribution: stratification, polarization, and convergence clubs. Journal of economic growth, 2(1), 27-59
  15. Romer, P. M. (1986). Increasing returns and long-run growth. Journal of political economy, 94(5), 1002-1037
  16. Solow, R. M. (1970). Growth theory. An exposition. In Growth theory. An exposition. Oxford: Clarendon Press
  17. Sydsaeter, K., Hammond, P., Seierstad, A., & Strom, A. (2008). Further Mathematics for Economic Analysis. Financial Times Press

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Wykład Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami
Ćwiczenia Esej / referat, Przygotowanie prezentacji

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w wykładach 30
Uczestnictwo w ćwiczeniach 12
Uczestnictwo w egzaminie 2
Przygotowanie prezentacji multimedialnej 10
Przygotowanie referatu 28
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
82
ECTS
3.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
44
ECTS
1.5

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut