pl | en

Ekonometria stosowana

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Szkoła Doktorska
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
III stopień
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2019/2020
Kod przedmiotu
UEPSDS.610.13110.19
Język wykładowy
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Blok 0
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Paweł Kliber
Okres
Semestr 1
Forma zaliczenia
Zaliczenie

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w ćwiczeniach: 30
Liczba punktów ECTS
2

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 zapoznanie studentów z metodami ekonometrycznymi stosowanymi w badaniach naukowych i praktyce oraz nauczenie ich umiejętności interpretacji wyników badań
C2 nauczenie studentów przeprowadzania własnych badań empirycznych z wykorzystaniem metod ekonometrycznych (wybór metod, odpowiednie przygotowanie modelu, interpretacja wyników)

Wymagania wstępne

analiza matematyczna, algebra liniowa, rachunek prawdopodobieństwa

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 zna metody ekonometryczne stosowane we współczesnej literaturze ekonomicznej K3_W01 Projekt indywidualny
W2 rozumie wyniki otrzymane za pomocą metod ilościowych i potrafi je odpowiednio zinterpretować K3_W02 Projekt indywidualny
W3 zna metody ekonometryczne są stosowane w ekonomii i naukach o zarządzaniu K3_W03 Projekt indywidualny
Umiejętności
U1 potrafi interpretować i oceniać wyniki badań wykorzystujących metody ilościowe K3_U02 Projekt indywidualny
U2 potrafi zastosować we własnych badaniach odpowiednie metody ilościowe oraz zinterpretować i przedstawić ich wyniki K3_U03 Projekt indywidualny
U3 potrafi odpowiednio dobierać metody ekonometryczne do badania hipotez naukowych K3_U01 Projekt indywidualny
Kompetencji społecznych
K1 jest gotów do analizy istniejącego dorobku naukowego wykorzystującego narzędzia ekonometryczne K3_K01 Projekt indywidualny
K2 jest gotów wykorzystywać metody ekonometryczne we własnych badaniach K3_K01 Projekt indywidualny

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Klasyczna Metoda Najmniejszych Kwadratów (MNK), jej własności i założenia C1 W2, W3, U1
2. Złamanie założeń MNK: autokorelacja C1 W2, W3, U1
3. Złamanie założeń MNK: heteroskedastyczność. Wpływ na otrzymane wyniki C1 W2, W3, U1
4. Analiza szeregów czasowych i modelowanie autokorelacji oraz heteroskedastyczności C1 W1, W2, W3, U2, U3
5. Zastosowania: modele zmienności warunkowej C1, C2 W1, W2, W3, U2
6. Zaawansowane modele regresji liniowej z wykorzystaniem R – warsztaty C2 W1, W2, W3, U1, U2, U3, K2
7. Modele z rozkładami błędów innymi niż normalny. Estymacja metodą największej wiarygodności C1, C2 W1, W2, W3, U2, U3
8. Estymacja modeli makroekonomicznych z mikropodstawami. Uogólniona metoda momentów C1, C2 W1, W2, W3, U2, K1
9. Modele zmiennych jakościowych i zmiennych uciętych C1, C2 W1, W2, W3, U2, U3, K1
10. Elementy uczenia maszynowego C1 W1, W2, W3, U1, U2, K1
11. Warsztaty dotyczące wykorzystania modeli ekonometrycznych w badaniach naukowych i w praktyce gospodarczej C2 W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2

Literatura

Obowiązkowa
  1. Maddala G.S., 2006, Ekonometria, PWN, Warszawa
  2. Greene W.H., 2017, Econometric Analysis, Pearson
  3. Kennedy P., 2008, A Guide to Econometrics, Wiley-Blackwell
  4. Verbeek M, 2017, A Guide to Modern Econometric Analysis, Wiley, Hoboke
Zalecana
  1. Wooldridge J.M., 2015, Introductory Econometrics: A Modern Approach, Cengage Learning
  2. Gelman A., Carlin J.B., Stern H.S., Rubin D.B., 2004, Bayesian Data Analysis, Chapman & Hall, London
  3. Goryl A., Kukuła K., Osiewalski J., Wilkosz A., 2003,Wprowadzenie do ekonometrii, PWN, Warszawa
  4. Krzyśko M., Wołyński W., Górecki T., Skorzybut M., 2008, Systemy uczące się, WNT, Warszawa
  5. Wybrane artykuły wykorzystujące metody ekonometryczne

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Metoda projektów , Wykład konwencjonalny, Rozwiązywanie zadań, Ćwiczenia laboratoryjne

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Ćwiczenia Projekt indywidualny

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w ćwiczeniach 30
Przygotowanie do ćwiczeń 15
Przygotowanie projektu 15
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
60
ECTS
2.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
30
ECTS
1.0
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
45
ECTS
1.5

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut