Ekonometria stosowana
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 1
|
Forma zaliczenia
Zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
2
|
C1 | zapoznanie studentów z metodami ekonometrycznymi stosowanymi w badaniach naukowych i praktyce oraz nauczenie ich umiejętności interpretacji wyników badań |
C2 | nauczenie studentów przeprowadzania własnych badań empirycznych z wykorzystaniem metod ekonometrycznych (wybór metod, odpowiednie przygotowanie modelu, interpretacja wyników) |
analiza matematyczna, algebra liniowa, rachunek prawdopodobieństwa
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | zna metody ekonometryczne stosowane we współczesnej literaturze ekonomicznej | K3_W01 | Projekt indywidualny |
W2 | rozumie wyniki otrzymane za pomocą metod ilościowych i potrafi je odpowiednio zinterpretować | K3_W02 | Projekt indywidualny |
W3 | zna metody ekonometryczne są stosowane w ekonomii i naukach o zarządzaniu | K3_W03 | Projekt indywidualny |
Umiejętności | |||
U1 | potrafi interpretować i oceniać wyniki badań wykorzystujących metody ilościowe | K3_U02 | Projekt indywidualny |
U2 | potrafi zastosować we własnych badaniach odpowiednie metody ilościowe oraz zinterpretować i przedstawić ich wyniki | K3_U03 | Projekt indywidualny |
U3 | potrafi odpowiednio dobierać metody ekonometryczne do badania hipotez naukowych | K3_U01 | Projekt indywidualny |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | jest gotów do analizy istniejącego dorobku naukowego wykorzystującego narzędzia ekonometryczne | K3_K01 | Projekt indywidualny |
K2 | jest gotów wykorzystywać metody ekonometryczne we własnych badaniach | K3_K01 | Projekt indywidualny |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Klasyczna Metoda Najmniejszych Kwadratów (MNK), jej własności i założenia | C1 | W2, W3, U1 |
2. | Złamanie założeń MNK: autokorelacja | C1 | W2, W3, U1 |
3. | Złamanie założeń MNK: heteroskedastyczność. Wpływ na otrzymane wyniki | C1 | W2, W3, U1 |
4. | Analiza szeregów czasowych i modelowanie autokorelacji oraz heteroskedastyczności | C1 | W1, W2, W3, U2, U3 |
5. | Zastosowania: modele zmienności warunkowej | C1, C2 | W1, W2, W3, U2 |
6. | Zaawansowane modele regresji liniowej z wykorzystaniem R – warsztaty | C2 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K2 |
7. | Modele z rozkładami błędów innymi niż normalny. Estymacja metodą największej wiarygodności | C1, C2 | W1, W2, W3, U2, U3 |
8. | Estymacja modeli makroekonomicznych z mikropodstawami. Uogólniona metoda momentów | C1, C2 | W1, W2, W3, U2, K1 |
9. | Modele zmiennych jakościowych i zmiennych uciętych | C1, C2 | W1, W2, W3, U2, U3, K1 |
10. | Elementy uczenia maszynowego | C1 | W1, W2, W3, U1, U2, K1 |
11. | Warsztaty dotyczące wykorzystania modeli ekonometrycznych w badaniach naukowych i w praktyce gospodarczej | C2 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 |
Metoda projektów , Wykład konwencjonalny, Rozwiązywanie zadań, Ćwiczenia laboratoryjne
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Ćwiczenia | Projekt indywidualny |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 | |
Przygotowanie do ćwiczeń | 15 | |
Przygotowanie projektu | 15 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
60
|
ECTS
2.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1.0
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
45
|
ECTS
1.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut