Ekonometria zaawansowana
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 3
|
Forma zaliczenia
Zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
2
|
C1 | Poznanie zaawansowanych metod ekonometrycznych |
C2 | Poszerzenie wiedzy w zakresie możliwości formułowania hipotez o prawidłowościach ekonomicznych i metod ich weryfikacji |
C3 | Zdobycie doświadczenia w zakresie zastosowania programu R do badań ilościowych |
C4 | Doskonalenie umiejętności poprawnego przygotowania i prezentacji wyników analiz ekonometrycznych. |
Podstawy ekonometrii, rachunek prawdopodobieństwa, statystyka matematyczna, podstawy programowania w dowolnym języku
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | zna i rozumie możliwości wykorzystania modeli ekonometrycznych do analizy zjawisk ekonomicznych i ich prognozowania (w tym, zna ograniczenia tych modeli) | K3_W02, K3_W03 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
W2 | zna i rozumie metody oceny jakości konstruowanych modeli oraz metody wnioskowania o szacowanych parametrach | K3_W02 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie |
W3 | zna i rozumie wykorzystanie narzędzi informatycznych do obliczeń ilościowych | K3_W02, K3_W03 | Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
Umiejętności | |||
U1 | Potrafi oszacować modele ekonometryczne stosując dostępne oprogramowanie komputerowe i oceniać ich jakość́ | K3_U01, K3_U02, K3_U04 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
U2 | Potrafi wykorzystać skonstruowany model do prognozowania | K3_U01, K3_U02, K3_U03, K3_U04, K3_U05 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
U3 | Potrafi poprawnie interpretować i zaprezentować otrzymane wyniki | K3_U01, K3_U02, K3_U03, K3_U04, K3_U05 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | Jest gotów do radzenia sobie z możliwościami i ograniczeniami związanymi z metodami ekonometrycznymi | K3_K01, K3_K03 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
K2 | Jest gotów do pracy przy realizacji projektów ekonometrycznych | K3_K02, K3_K03 | Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
K3 | Jest gotów do wskazania podstawowej i zaawansowanej literatury ekonometrycznej i źródła nowych prac z tego zakresu | K3_K01 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Wprowadzenie do języka R | C3 | W3, K2 |
2. | Ocena podstawowych własności szeregów czasowych (w szczególności testowanie stacjonarności). | C1, C2, C3 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K3 |
3. | Modele stacjonarnych szeregów czasowych (ARMA, VAR, SVAR) | C1, C2, C3 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
4. | Analiza kointegracyjna i model korekty błędem | C1, C2, C3, C4 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
5. | Dwumianowe modele dyskretnego wyboru | C1, C2, C3, C4 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
6. | Modele regresji dla danych licznikowych (models of count data) | C1, C2, C3, C4 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
7. | Uporządkowane modele wyboru dyskretnego. | C1, C2, C3, C4 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
8. | Wielomianowe nieuporządkowane modele wyboru dyskretnego | C1, C2, C3, C4 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
9. | Statyczne modele panelowe. | C1, C2, C3, C4 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
10. | Dynamiczne modele panelowe | C1, C2, C3, C4 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
11. | Bootstrap - wprowadzenie | C1, C2, C3, C4 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
12. | Modele STAR and SETAR | C1, C2, C3, C4 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
13. | Metody semiparametryczne (estymacja jądrowa) | C1, C2, C3, C4 | W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Ćwiczenia laboratoryjne
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Ćwiczenia | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań | Udział w zajęciach, przygotowanie projektu |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 | |
Przygotowanie do ćwiczeń | 10 | |
Przeprowadzenie badań literaturowych | 10 | |
Przeprowadzenie badań empirycznych | 10 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
60
|
ECTS
2.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1.0
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
40
|
ECTS
1.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut