Filozofia nauki
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 5
|
Forma zaliczenia
Zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
1
|
C1 | Zapoznanie z obszarem wiedzy dotyczącym filozofii nauki oraz metodologii i socjologii wiedzy |
C2 | Nabycie umiejętności rozumienia procesów wiedzotwórczych w nauce i sposobów uprawomocniania wiedzy naukowej i jej weryfikacji oraz odróżniania jej od innych rodzajów wiedzy. |
C3 | Zrozumienie performatywnego wymiaru wiedzy naukowej ze szczególnym uwzględnieniem nauk ekonomicznych |
C4 | Zapoznanie z funkcjami nauki w społeczeństwie oraz jej rolą społeczną, kulturową |
Znajomość języka angielskiego pozwalającego na korzystanie z literatury naukowej, podstawowa wiedza filozoficzna i metodologiczna, znajomość podstaw z historii rozwoju nauki i metod naukowych
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | Rozumie podstawowych zagadnień z zakresu filozofii nauki: spór indukcjonizm-dedukcjonizm, kumulatywizm-antykumulatywizm. Znajomość historycznego rozwoju filozofii nauki oraz socjologii wiedzy. | K3_W01, K3_W03 | Esej / referat, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W2 | Zna podstawowe problemy związane ze specyfiką metodologiczną poszczególnych nauk, ze szczególnym naciskiem dotyczącym obszaru nauk ekonomicznych i ich specyfiki. | K3_W02, K3_W03 | Esej / referat, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W3 | Zna i rozumie relacje pomiędzy modelowaniem rzeczywistości społecznej a jej przekształcaniem. Potrafi zrozumieć społeczno-historyczne uwarunkowania rozwoju wiedzy, w tym wiedzy w obrębie nauk ekonomicznych. Posiada świadomość dotyczącą zależności wiedzy (w tym wiedzy ekonomicznej) od czynników pozanaukowych, w tym politycznych. | K3_W04, K3_W05 | Esej / referat, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Umiejętności | |||
U1 | Potrafi dokonać metarefleksji dotyczącej własnego obszaru badawczego ze szczególnym uwzględnieniem tematyki własnej pracy doktorskiej. | K3_U01, K3_U04 | Esej / referat, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U2 | Potrafi zrekonstruować własne założenia metodologiczne, w tym dokonać krytycznej rewizji własnych tekstów. Potrafi zidentyfikować podstawowe stanowiska w sporach toczonych w ramach filozofii nauki oraz socjologii wiedzy, oraz zająć samodzielne, świadome w nich stanowisko. | K3_U01, K3_U02 | Esej / referat, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U3 | Potrafi rozróżnić pomiędzy wiedzą ekspercką a innymi obiegami wiedzy. Potrafi upowszechniać naukę stosując się do standardów opartych na dowodach „evidence-based”. Jest w stanie wykryć ideologiczne uwarunkowania wiedzy | K3_U02, K3_U03 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | Jest gotów do krytycznej analizy wiedzy naukowej (jej powstawania, weryfikacji, upowszechniania) ze szczególnym naciskiem na wiedzę w obszarze nauk ekonomicznych. | K3_K01 | Esej / referat, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K2 | Jest gotów do wypełniania obowiązków społecznych badacza w tym do uwzględniania zobowiązań związanych z rozwojem zrównoważonym i sprawiedliwością społeczną. | K3_K02 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K3 | Jest gotów do wypełniania etosu roli badacza, w tym zasad sformułowanych przez Mertona który akcentuje moralne zobowiązanie ludzi nauki do postępowania zorientowanego na komunalizm/komunizm, uniwersalizm, bezinteresowność, oryginalność oraz zorganizowany sceptycyzm (CUDOS). | K3_K03 | Esej / referat, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Filozofia nauki – wprowadzenie, Czego powinniśmy oduczyć się w myśleniu o nauce i technice? | C1, C4 | W2, U2, K1 |
2. | Paradygmaty i style myślowe (Kuhn vs Fleck) – dwie alternatywne sposoby ujmowania filozofii nauki | C1 | W3, U1, U2, K1 |
3. | „Wielka nauka” vs „mała nauka” – przełomy w organizacji badań naukowych a refleksja nad nauką | C1, C2 | W1, U2, K1 |
4. | Krążeniowy model praktyk naukowych | C2 | U2, K1 |
5. | Modele, metafory a wiedza naukowa | C3 | U2, K1 |
6. | Performatywność modeli naukowych w naukach ekonomicznych | C3 | U1, U2, K1, K3 |
7. | Problem demarkacji, nauka vs pseudonauka, kontrowersje naukowo społeczne, „wojny o naukę” a „wojny kulturowe” | C2, C3 | U1, U3, K2, K3 |
8. | Miejsce nauki i techniki w świecie współczesnym | C3 | U3, K2, K3 |
Analiza tekstów , Wykład konwencjonalny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Wykład | Esej / referat, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach | uczestnictwo, referat |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w wykładach | 16 | |
Przeprowadzenie badań literaturowych | 14 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
16
|
ECTS
0.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut