Metody badań ilościowych i jakościowych
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 2
|
Forma zaliczenia
Zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
2
|
C1 | Zapoznanie doktorantów z metodycznymi aspektami metod badań ilościowych i jakościowych wykorzystywanych w pracach naukowych z obszaru ekonomii, zarządzania i nauk o jakości |
C2 | Nabycie przez doktorantów umiejętności i kompetencji przygotowania i realizacji badań pierwotnych z wykorzystaniem metodologii badań ilościowych i jakościowych |
C3 | Nabycie przez doktorantów umiejętności analizy wyników badań pierwotnych z uwzględnieniem rygorów pracy naukowej |
Wiedza z zakresu projektowania badań naukowych
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | Doktorant zna i rozumie metodologię prowadzenia pierwotnych ilościowych badań naukowych w stopniu pozwalającym na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych zawartych w dysertacji doktorskiej, za pomocą metod i narzędzi badawczych właściwych dla obszaru ekonomii, zarządzania i nauk o jakości | K3_W02 | Sprawdzian pisemny testowy, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji |
W2 | Doktorant zna i rozumie metodologię prowadzenia pierwotnych jakościowych badań naukowych w stopniu pozwalającym na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych zawartych w rozprawie doktorskiej, za pomocą metod i narzędzi badawczych właściwych dla obszaru ekonomii, zarządzania i nauk o jakości | K3_W02 | Sprawdzian pisemny testowy, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji |
Umiejętności | |||
U1 | Doktorant potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu metodologii pierwotnych badań ilościowych i jakościowych do twórczego zidentyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązania problemów naukowych, w tym: zdefiniować cel i przedmiot badań, sformułować hipotezy i zakresy badań, rozwijać i stosować metody i narzędzia badawcze podczas realizacji badań empirycznych na potrzeby pracy naukowej, interpretować i wnioskować na podstawie wyników badań naukowych | K3_U01 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
U2 | Doktorant potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki własnych pierwotnych badań naukowych i ich wkład w rozwój nauki | K3_U02 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | Doktorant w procesie projektowania badań empirycznych jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | K3_K02 | Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
K2 | Doktorant jest gotów do prowadzenia badań w sposób niezależny i rzetelny, z poszanowaniem etycznych zasad prowadzenia, jak i interpretacji wyników badań pierwotnych | K3_K03 | Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Podejście ilościowe vs jakościowe w badaniach naukowych | C1 | W1, W2 |
2. | Metody jakościowe – istota, narzędzia, materiały audiowizualne. Budowa scenariusz wywiadu FGI. | C1, C2 | W2, U1, K1 |
3. | Dobór próby w badaniach jakościowych. Kwestionariusz rekrutacyjny | C1, C2 | W2, U1, K1 |
4. | Zogniskowany wywiad grupowy – warsztaty w laboratorium badań jakościowych | C2 | W2, U1, K1, K2 |
5. | Analiza danych jakościowych. Wizualizacja danych jakościowych. Wykorzystanie programu Atlas.ti | C3 | W2, U2, K2 |
6. | Analiza treści z wykorzystaniem programu Atlas.ti | C3 | W2, U2, K2 |
7. | Problemy w procesie przygotowania i realizacji badań jakościowych. Jakość danych jakościowych – rygory naukowe badań naukowych. Ograniczenia metod jakościowych | C1, C2, C3 | W2, U2, K1 |
8. | Eksperymenty w badaniach naukowych | C1 | W1, W2 |
9. | Metody ilościowe – rodzaje, zastosowania w badaniach naukowych w ekonomii, zarządzaniu i naukach o jakości; ograniczenia metod | C1, C2, C3 | W1 |
10. | Poziomy pomiaru w badaniach ilościowych i ich konsekwencje w analizie danych | C1, C3 | W1, U1, K1 |
11. | Budowa kwestionariusza w badaniach ilościowych | C1, C2 | W1, U1, K1 |
12. | Zarządzanie danymi ankietowymi: przygotowanie bazy danych, analiza braków danych (warsztaty w laboratorium komputerowym z SPSS) | C3 | W1, U2, K2 |
13. | Zarządzanie danymi: rekodowanie i tworzenie zmiennych, wstępna analiza (warsztaty w laboratorium komputerowym z SPSS) | C3 | W1, U1, U2, K2 |
14. | Jakość badań ilościowych: wiarygodność, trafność i rzetelność pomiaru. Sposoby oceny jakości | C1 | W1, U2, K2 |
Metoda projektów , Wykład konwersatoryjny, Dyskusja, Analiza przypadków, Ćwiczenia laboratoryjne
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Ćwiczenia | Sprawdzian pisemny testowy, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji | Projekt, realizacja badań i prezentacja wyników (dla osób, które w swoich dysertacjach realizują badania pierwotne); kolokwium zaliczeniowe dla osób bazujących w dysertacjach na źródłach wtórnych; minimum 60% punktów |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 | |
Przygotowanie do sprawdzianu/ kolokwium | 15 | |
Przygotowanie projektu | 5 | |
Przeprowadzenie badań empirycznych | 2 | |
Przygotowanie raportu | 6 | |
Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 2 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
60
|
ECTS
2.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1.0
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
43
|
ECTS
1.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut