pl | en

Metody badań ilościowych i jakościowych

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Szkoła Doktorska
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
III stopień
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2019/2020
Kod przedmiotu
UEPSDS.620.13112.19
Język wykładowy
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Blok 0
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Iwona Olejnik
Okres
Semestr 2
Forma zaliczenia
Zaliczenie

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w ćwiczeniach: 30
Liczba punktów ECTS
2

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 Zapoznanie doktorantów z metodycznymi aspektami metod badań ilościowych i jakościowych wykorzystywanych w pracach naukowych z obszaru ekonomii, zarządzania i nauk o jakości
C2 Nabycie przez doktorantów umiejętności i kompetencji przygotowania i realizacji badań pierwotnych z wykorzystaniem metodologii badań ilościowych i jakościowych
C3 Nabycie przez doktorantów umiejętności analizy wyników badań pierwotnych z uwzględnieniem rygorów pracy naukowej

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu projektowania badań naukowych

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 Doktorant zna i rozumie metodologię prowadzenia pierwotnych ilościowych badań naukowych w stopniu pozwalającym na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych zawartych w dysertacji doktorskiej, za pomocą metod i narzędzi badawczych właściwych dla obszaru ekonomii, zarządzania i nauk o jakości K3_W02 Sprawdzian pisemny testowy, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji
W2 Doktorant zna i rozumie metodologię prowadzenia pierwotnych jakościowych badań naukowych w stopniu pozwalającym na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych zawartych w rozprawie doktorskiej, za pomocą metod i narzędzi badawczych właściwych dla obszaru ekonomii, zarządzania i nauk o jakości K3_W02 Sprawdzian pisemny testowy, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji
Umiejętności
U1 Doktorant potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu metodologii pierwotnych badań ilościowych i jakościowych do twórczego zidentyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązania problemów naukowych, w tym: zdefiniować cel i przedmiot badań, sformułować hipotezy i zakresy badań, rozwijać i stosować metody i narzędzia badawcze podczas realizacji badań empirycznych na potrzeby pracy naukowej, interpretować i wnioskować na podstawie wyników badań naukowych K3_U01 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
U2 Doktorant potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki własnych pierwotnych badań naukowych i ich wkład w rozwój nauki K3_U02 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji
Kompetencji społecznych
K1 Doktorant w procesie projektowania badań empirycznych jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy K3_K02 Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
K2 Doktorant jest gotów do prowadzenia badań w sposób niezależny i rzetelny, z poszanowaniem etycznych zasad prowadzenia, jak i interpretacji wyników badań pierwotnych K3_K03 Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Podejście ilościowe vs jakościowe w badaniach naukowych C1 W1, W2
2. Metody jakościowe – istota, narzędzia, materiały audiowizualne. Budowa scenariusz wywiadu FGI. C1, C2 W2, U1, K1
3. Dobór próby w badaniach jakościowych. Kwestionariusz rekrutacyjny C1, C2 W2, U1, K1
4. Zogniskowany wywiad grupowy – warsztaty w laboratorium badań jakościowych C2 W2, U1, K1, K2
5. Analiza danych jakościowych. Wizualizacja danych jakościowych. Wykorzystanie programu Atlas.ti C3 W2, U2, K2
6. Analiza treści z wykorzystaniem programu Atlas.ti C3 W2, U2, K2
7. Problemy w procesie przygotowania i realizacji badań jakościowych. Jakość danych jakościowych – rygory naukowe badań naukowych. Ograniczenia metod jakościowych C1, C2, C3 W2, U2, K1
8. Eksperymenty w badaniach naukowych C1 W1, W2
9. Metody ilościowe – rodzaje, zastosowania w badaniach naukowych w ekonomii, zarządzaniu i naukach o jakości; ograniczenia metod C1, C2, C3 W1
10. Poziomy pomiaru w badaniach ilościowych i ich konsekwencje w analizie danych C1, C3 W1, U1, K1
11. Budowa kwestionariusza w badaniach ilościowych C1, C2 W1, U1, K1
12. Zarządzanie danymi ankietowymi: przygotowanie bazy danych, analiza braków danych (warsztaty w laboratorium komputerowym z SPSS) C3 W1, U2, K2
13. Zarządzanie danymi: rekodowanie i tworzenie zmiennych, wstępna analiza (warsztaty w laboratorium komputerowym z SPSS) C3 W1, U1, U2, K2
14. Jakość badań ilościowych: wiarygodność, trafność i rzetelność pomiaru. Sposoby oceny jakości C1 W1, U2, K2

Literatura

Obowiązkowa
  1. Denzim N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych (tom 1 i 2), Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2019
  2. Iannario, M., Piccolo, D., A comprehensive framework of regression models for ordinal data, METRON August 2016, Volume 74, Issue 2, pp 233–252 https://doi.org/10.1007/s40300-016-0091-x
  3. Kaczmarek M., Olejnik I., Springer A., Badania jakościowe. Metody i zastosowania. Cedewu, Warszawa 2013 (lub 2018)
  4. Malhotra N.K., Marketing Research - An Applied Orientation, Pearson Education, New Jersey 2010
  5. Rahi S., Research Design and Methods: A Systematic Review of Research Paradigms, Sampling Issues and Instruments Development. International Journal of Economics & Management Sciences, 2017 6:2. doi: 10.4172/2162-6359.1000403
Zalecana
  1. Konecki T., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2018
  2. Aker D.A., Marketing Research, Wiley, 2012
  3. Boddy C.R., Sample size for qualitative research, Qualitative Market Research: An International Journal, 2016, Vol. 19 Issue: 4, pp.426-432, https://doi.org/10.1108/QMR-06-2016-0053
  4. Burns A., Marketing Research, Prentice Hall, 2013
  5. Schmidt M.J., Hollensen S., Marketing Research – An International Approach, Prentice Hall, Glasgow, 2006
  6. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008
  7. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Metoda projektów , Wykład konwersatoryjny, Dyskusja, Analiza przypadków, Ćwiczenia laboratoryjne

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Ćwiczenia Sprawdzian pisemny testowy, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji Projekt, realizacja badań i prezentacja wyników (dla osób, które w swoich dysertacjach realizują badania pierwotne); kolokwium zaliczeniowe dla osób bazujących w dysertacjach na źródłach wtórnych; minimum 60% punktów

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w ćwiczeniach 30
Przygotowanie do sprawdzianu/ kolokwium 15
Przygotowanie projektu 5
Przeprowadzenie badań empirycznych 2
Przygotowanie raportu 6
Przygotowanie prezentacji multimedialnej 2
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
60
ECTS
2.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
30
ECTS
1.0
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
43
ECTS
1.5

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut