pl | en

Metody badań jakościowych

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Szkoła Doktorska
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
III stopień
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2019/2020
Kod przedmiotu
UEPSDS.640.1000.19
Język wykładowy
Polski
Obligatoryjność
Do wyboru
Blok zajęciowy
Blok 0
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Iwona Olejnik
Okres
Semestr 3
Forma zaliczenia
Zaliczenie

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w ćwiczeniach: 30
Liczba punktów ECTS
2

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 Zapoznanie doktorantów z metodyką prowadzenia badań jakościowych i eksperymentów wykorzystywanych w pracach naukowych z obszaru ekonomii, zarządzania i nauk o jakości
C2 Nabycie przez doktorantów umiejętności przygotowania projektu badań jakościowych i eksperymentów na potrzeby dysertacji doktorskiej
C3 Nabycie przez doktorantów umiejętności realizacji i analizy wyników uzyskanych za pomocą metod badań jakościowych oraz eksperymentów

Wymagania wstępne

Postawy wiedzy z zakresu projektowania badań naukowych, w szczególności pierwotnych badań o charakterze jakościowym i eksperymentu

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 Doktorant zna i rozumie zagadnienia z zakresu metodologii przygotowania i prowadzenia jakościowych badań naukowych na poziomie umożliwiającym samodzielną realizację badań oraz opracowanie ich wyników z uwzględnieniem rygorów pracy naukowej K3_W02 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
W2 Doktorant rozumie istotę, możliwości oraz ograniczeń badań empirycznych prowadzonych z wykorzystaniem okulografu K3_W02 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
Umiejętności
U1 Doktorant potrafi przygotować i zrealizować badania empiryczne przyjmując podejście jakościowe K3_U01 Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
U2 Doktorant posiada umiejętność analizowania i wizualizacji danych jakościowych, potrafi prawidłowo interpretować zachowania werbalne i niewerbalne respondentów uczestniczących w badaniach K3_U02 Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji
U3 Doktorant potrafi zaprojektować oraz przeprowadzić badania empiryczne z wykorzystaniem okulografu K3_U01 Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
Kompetencji społecznych
K1 Doktorant jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w procesie przygotowywania projektu badań empirycznych na potrzeby dysertacji K3_K02 Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań
K2 Doktorant jest gotów do prowadzenia i interpretowania empirycznych badań jakościowych w sposób niezależny i rzetelny, z poszanowaniem zasad etycznych K3_K03 Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Projektowania badania jakościowego: problemy badawcze, dobór próby, kwestionariusze rekrutacyjne C1, C2 W1, U1, K1
2. Projektowanie badań jakościowych: narzędzia badawcze - scenariusze badań C2 W1, U1, K1
3. Moderowanie wywiadów grupowych – warsztaty w laboratorium C3 W1, U1, K2
4. Moderowanie wywiadów grupowych – warsztaty w laboratorium C3 W1, U1, K2
5. Moderowanie indywidualnych wywiadów pogłębionych – warsztaty C3 W1, U1, K2
6. Moderowanie diad – warsztaty C3 W1, U1, K2
7. Analiza danych jakościowych z wykorzystaniem programu Atlas.ti C3 W1, U2, K2
8. Wizualizacja danych jakościowych z wykorzystaniem programu Atlas.ti C3 W1, U2, K2
9. Badania etnograficzne. Projekt – triangulacja metod badawczych. Wywiad kontekstowy i obserwacja C1, C2 W1, U1, K2
10. Terenowe badania etnograficzne. Warsztaty C3 W1, U1, K1
11. Metodyka badań eksperymentalnych bazujących na pomiarze motoryki oka. C1, C2 W2, U3, K1
12. Eksperymenty w consumer.lab C3 W2, U3, K1
13. Przygotowanie oraz przeprowadzenie badań z wykorzystaniem mobilnego eye-trackera – warsztaty w ShopLab C2, C3 W2, U3, K1
14. Wizualizacja oraz analiza danych zebranych za pomocą mobilnego eye-trackera – warsztaty w ShopLab C3 W2, U3, K2

Literatura

Obowiązkowa
  1. Kaczmarek M., Olejnik I., Springer A., Badania jakościowe. Metody i zastosowania. Cedewu, Warszawa 2016 (lub 2018)
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  3. Mościchowska I., Rogoś-Turek B., Badania jako podstawa projektowanie user experience, PWN, Warszawa 2019
  4. Wedel M., Pieters R., (2006). Eye Tracking for Visual Marketing. Foundations and Trends in Marketing, 2006, 1(4), 231–320.doi:10.1561/1700000011
Zalecana
  1. Etnografia organizacji. Badania polskich firm i instytucji, red. M. Kostera, GWP, Sopot 2011
  2. Cash P., Stanković T., Štorga M., Experimental Design Research: Approaches, Perspectives, Applications, Springer, London, 2016
  3. Duchowski A. T., Eye Tracking Methodology, Theory and Practice, Springer, London 2007
  4. Handbook of qualitative research methods for international business / ed. by R. Marschan-Piekkari, C. Welch. UK; Northampton, MA: Edward Elgar, 2004
  5. Kozinets R., Badania etnograficzne online, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
  6. Nielsen J., Pernice K., Eyetracking Methodology, How to Conduct and Evaluate Usability Studies Using Eyetracking, http: //www.useit.com/ 2009
  7. Sade-Beck L., Internet ethnography: Online and offline, International Journal of Qualitative Methods, 2008, 3(2): 45–51
  8. Williamson I., Leeming D., Lyttle S., Johnson S., Evaluating the audio-diary method in qualitative research, Qualitative Research Journal, 2015, Vol. 15 Issue: 1, pp.20-34, https:// doi.org/10.1108/QRJ-04-2014-0014
  9. Zurawicki L., Neuromarketing, Exploring the Brain of the Consumer, Springer, Berlin, Heidelberg, 2010

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Metoda projektów , Burza mózgów, Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków, Ćwiczenia laboratoryjne

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Ćwiczenia Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji Przygotowanie projektu, przeprowadzenie badań, prezentacja wyników (minimum 60% punktów)

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w ćwiczeniach 30
Przygotowanie do ćwiczeń 10
Przygotowanie projektu 8
Przygotowanie raportu 8
Przeprowadzenie badań empirycznych 2
Przygotowanie prezentacji multimedialnej 2
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
60
ECTS
2.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
30
ECTS
1.0
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
48
ECTS
1.5

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut