Metody badań jakościowych
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 3
|
Forma zaliczenia
Zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
2
|
C1 | Zapoznanie doktorantów z metodyką prowadzenia badań jakościowych i eksperymentów wykorzystywanych w pracach naukowych z obszaru ekonomii, zarządzania i nauk o jakości |
C2 | Nabycie przez doktorantów umiejętności przygotowania projektu badań jakościowych i eksperymentów na potrzeby dysertacji doktorskiej |
C3 | Nabycie przez doktorantów umiejętności realizacji i analizy wyników uzyskanych za pomocą metod badań jakościowych oraz eksperymentów |
Postawy wiedzy z zakresu projektowania badań naukowych, w szczególności pierwotnych badań o charakterze jakościowym i eksperymentu
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | Doktorant zna i rozumie zagadnienia z zakresu metodologii przygotowania i prowadzenia jakościowych badań naukowych na poziomie umożliwiającym samodzielną realizację badań oraz opracowanie ich wyników z uwzględnieniem rygorów pracy naukowej | K3_W02 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
W2 | Doktorant rozumie istotę, możliwości oraz ograniczeń badań empirycznych prowadzonych z wykorzystaniem okulografu | K3_W02 | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
Umiejętności | |||
U1 | Doktorant potrafi przygotować i zrealizować badania empiryczne przyjmując podejście jakościowe | K3_U01 | Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
U2 | Doktorant posiada umiejętność analizowania i wizualizacji danych jakościowych, potrafi prawidłowo interpretować zachowania werbalne i niewerbalne respondentów uczestniczących w badaniach | K3_U02 | Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji |
U3 | Doktorant potrafi zaprojektować oraz przeprowadzić badania empiryczne z wykorzystaniem okulografu | K3_U01 | Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | Doktorant jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w procesie przygotowywania projektu badań empirycznych na potrzeby dysertacji | K3_K02 | Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań |
K2 | Doktorant jest gotów do prowadzenia i interpretowania empirycznych badań jakościowych w sposób niezależny i rzetelny, z poszanowaniem zasad etycznych | K3_K03 | Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Projektowania badania jakościowego: problemy badawcze, dobór próby, kwestionariusze rekrutacyjne | C1, C2 | W1, U1, K1 |
2. | Projektowanie badań jakościowych: narzędzia badawcze - scenariusze badań | C2 | W1, U1, K1 |
3. | Moderowanie wywiadów grupowych – warsztaty w laboratorium | C3 | W1, U1, K2 |
4. | Moderowanie wywiadów grupowych – warsztaty w laboratorium | C3 | W1, U1, K2 |
5. | Moderowanie indywidualnych wywiadów pogłębionych – warsztaty | C3 | W1, U1, K2 |
6. | Moderowanie diad – warsztaty | C3 | W1, U1, K2 |
7. | Analiza danych jakościowych z wykorzystaniem programu Atlas.ti | C3 | W1, U2, K2 |
8. | Wizualizacja danych jakościowych z wykorzystaniem programu Atlas.ti | C3 | W1, U2, K2 |
9. | Badania etnograficzne. Projekt – triangulacja metod badawczych. Wywiad kontekstowy i obserwacja | C1, C2 | W1, U1, K2 |
10. | Terenowe badania etnograficzne. Warsztaty | C3 | W1, U1, K1 |
11. | Metodyka badań eksperymentalnych bazujących na pomiarze motoryki oka. | C1, C2 | W2, U3, K1 |
12. | Eksperymenty w consumer.lab | C3 | W2, U3, K1 |
13. | Przygotowanie oraz przeprowadzenie badań z wykorzystaniem mobilnego eye-trackera – warsztaty w ShopLab | C2, C3 | W2, U3, K1 |
14. | Wizualizacja oraz analiza danych zebranych za pomocą mobilnego eye-trackera – warsztaty w ShopLab | C3 | W2, U3, K2 |
Metoda projektów , Burza mózgów, Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków, Ćwiczenia laboratoryjne
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Ćwiczenia | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji | Przygotowanie projektu, przeprowadzenie badań, prezentacja wyników (minimum 60% punktów) |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 | |
Przygotowanie do ćwiczeń | 10 | |
Przygotowanie projektu | 8 | |
Przygotowanie raportu | 8 | |
Przeprowadzenie badań empirycznych | 2 | |
Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 2 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
60
|
ECTS
2.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1.0
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
48
|
ECTS
1.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut