Statystyka stosowana
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 1
|
Forma zaliczenia
Egzamin
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
3
|
C1 | Zapoznanie z problematyką statystyki stosowanej w naukach ekonomicznych w zakresie przygotowania, realizacji i odtwarzalności z wykorzystaniem narzędzi open source |
C2 | Zapoznanie z ograniczeniami klasycznych metod statystycznych w naukach ekonomicznych |
C3 | Nabycie umiejętności oceny i doboru odpowiednich metod statystycznych w narzędziach open source |
Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu statystyki, ekonometrii i informatyki
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | Zna różnicę między big data a źródłami danych statystycznych | K3_W01, K3_W02, K3_W03, K3_W05 | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W2 | Zna pojęcie reprezentatywności i potrafi ją ocenić | K3_W01, K3_W03 | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W3 | Zna metody statystyczne wykorzystywane w praktyce badań ekonomicznych w narzędziach open source | K3_W02, K3_W03 | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W4 | Zna ograniczenia wynikające z interpretacji p-value | K3_W01 | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Umiejętności | |||
U1 | Potrafi wybrać źródła danych i dobrać odpowiednie metody statystyczne / ekonometryczne / uczenia maszynowego | K3_U01, K3_U04 | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U2 | Potrafi zaplanować badanie statystyczne z wykorzystaniem poznanych źródeł danych i metod analizy danych | K3_U01, K3_U03, K3_U04, K3_U05 | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U3 | Potrafi przygotować powtarzalne i odtwarzalne badania ekonomiczne | K3_U03, K3_U04 | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U4 | Potrafi wykorzystać otwarte narzędzie statystyczne do przeprowadzenia badań | K3_U01 | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | Jest świadomy ograniczeń wynikających z wykorzystania big data w badaniach ekonomicznych | K3_K01, K3_K03 | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K2 | Jest świadomy istotności powtarzalnych obliczeń w ekonomii | K3_K01, K3_K02 | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K3 | Jest świadomy ograniczeń wynikających z interpretacji p-value w badaniach ekonomicznych | K3_K02 | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Big data a źródła statystyczne | C1, C3 | W1, W2, U1, K1 |
2. | Reprezentatywność i jej znaczenie w badaniach | C1, C3 | W1, W2, U1, K1 |
3. | Projektowanie badań statystycznych | C2, C3 | W3, U1, U2, K1 |
4. | Znaczenie eksploracyjnej analizy danych | C2, C3 | W3, U1, U2 |
5. | Statystyka a uczenie maszynowe | C2, C3 | W1, U3, U4, K1 |
6. | Dobór metod statystycznych | C2, C3 | W3, U1, K1, K2 |
7. | Znaczenie pakietów statystycznych i narzędzi open source w analizach statystycznych | C2, C3 | W3, U1, U3, U4, K2 |
8. | Problemy z istotnością statystyczną (p-values) | C2, C3 | W3, W4, U2, U3, K2, K3 |
9. | Odtwarzalność i powtarzalność badań statystycznych w ekonomii | C1, C3 | W3, W4, U2, U3, K2, K3 |
10. | Statystyka częstościowa a bayesowska | C2, C3 | W3, K1, K3 |
Dyskusja, Analiza przypadków, Ćwiczenia laboratoryjne
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Wykład | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami | Uzyskanie co najmniej 60% punktów |
Ćwiczenia | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach | Uzyskanie co najmniej 60% punktów |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w wykładach | 15 | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 | |
Przygotowanie do egzaminu | 15 | |
Przygotowanie do sprawdzianu/ kolokwium | 30 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
90
|
ECTS
3.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
45
|
ECTS
1.5
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1.0
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut