pl | en

Statystyka stosowana

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Szkoła Doktorska
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
III stopień
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2019/2020
Kod przedmiotu
UEPSDS.610.13109.19
Język wykładowy
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Blok 0
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Maciej Beręsewicz
Okres
Semestr 1
Forma zaliczenia
Egzamin

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w wykładach: 15
  • Uczestnictwo w ćwiczeniach: 30
Liczba punktów ECTS
3

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 Zapoznanie z problematyką statystyki stosowanej w naukach ekonomicznych w zakresie przygotowania, realizacji i odtwarzalności z wykorzystaniem narzędzi open source
C2 Zapoznanie z ograniczeniami klasycznych metod statystycznych w naukach ekonomicznych
C3 Nabycie umiejętności oceny i doboru odpowiednich metod statystycznych w narzędziach open source

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu statystyki, ekonometrii i informatyki

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 Zna różnicę między big data a źródłami danych statystycznych K3_W01, K3_W02, K3_W03, K3_W05 Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W2 Zna pojęcie reprezentatywności i potrafi ją ocenić K3_W01, K3_W03 Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W3 Zna metody statystyczne wykorzystywane w praktyce badań ekonomicznych w narzędziach open source K3_W02, K3_W03 Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W4 Zna ograniczenia wynikające z interpretacji p-value K3_W01 Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
Umiejętności
U1 Potrafi wybrać źródła danych i dobrać odpowiednie metody statystyczne / ekonometryczne / uczenia maszynowego K3_U01, K3_U04 Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
U2 Potrafi zaplanować badanie statystyczne z wykorzystaniem poznanych źródeł danych i metod analizy danych K3_U01, K3_U03, K3_U04, K3_U05 Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
U3 Potrafi przygotować powtarzalne i odtwarzalne badania ekonomiczne K3_U03, K3_U04 Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
U4 Potrafi wykorzystać otwarte narzędzie statystyczne do przeprowadzenia badań K3_U01 Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
Kompetencji społecznych
K1 Jest świadomy ograniczeń wynikających z wykorzystania big data w badaniach ekonomicznych K3_K01, K3_K03 Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
K2 Jest świadomy istotności powtarzalnych obliczeń w ekonomii K3_K01, K3_K02 Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
K3 Jest świadomy ograniczeń wynikających z interpretacji p-value w badaniach ekonomicznych K3_K02 Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Big data a źródła statystyczne C1, C3 W1, W2, U1, K1
2. Reprezentatywność i jej znaczenie w badaniach C1, C3 W1, W2, U1, K1
3. Projektowanie badań statystycznych C2, C3 W3, U1, U2, K1
4. Znaczenie eksploracyjnej analizy danych C2, C3 W3, U1, U2
5. Statystyka a uczenie maszynowe C2, C3 W1, U3, U4, K1
6. Dobór metod statystycznych C2, C3 W3, U1, K1, K2
7. Znaczenie pakietów statystycznych i narzędzi open source w analizach statystycznych C2, C3 W3, U1, U3, U4, K2
8. Problemy z istotnością statystyczną (p-values) C2, C3 W3, W4, U2, U3, K2, K3
9. Odtwarzalność i powtarzalność badań statystycznych w ekonomii C1, C3 W3, W4, U2, U3, K2, K3
10. Statystyka częstościowa a bayesowska C2, C3 W3, K1, K3

Literatura

Obowiązkowa
  1. Beresewicz, M., Lehtonen, R. T., Reis, F., Di Consiglio, L., & Karlberg, M. (2018). An overview of methods for treating selectivity in big data sources, Eurostat
  2. Japec, L., Kreuter, F., Berg, M., Biemer, P., Decker, P., Lampe, C., ... Usher, A. (2015). Big data in survey research: Aapor task force report. Public Opinion Quarterly, 79(4), 839-880. https://doi.org/10.1093/poq/nfv039
  3. The American Statistican (2019), Statistical Inference in the 21st Century: A World Beyond p < 0.05, 73 (1)
  4. Wasserstein, R. L., & Lazar, N. A. (2016). The ASA’s statement on p-values: context, process, and purpose. The American Statistician, 70(2), 129-133.
Zalecana
  1. Einav, L., & Levin, J. (2014). Economics in the age of big data. Science, 346(6210), 1243089.
  2. The American Statistican (2018), Special Issue on Data Science, 72 (1)
  3. Varian, H. R. (2014). Big data: New tricks for econometrics. Journal of Economic Perspectives, 28(2), 3-28.

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Dyskusja, Analiza przypadków, Ćwiczenia laboratoryjne

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Wykład Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami Uzyskanie co najmniej 60% punktów
Ćwiczenia Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach Uzyskanie co najmniej 60% punktów

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w wykładach 15
Uczestnictwo w ćwiczeniach 30
Przygotowanie do egzaminu 15
Przygotowanie do sprawdzianu/ kolokwium 30
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
90
ECTS
3.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
45
ECTS
1.5
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
30
ECTS
1.0

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut