pl | en

Ekonomia finansowa zaawansowana

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Szkoła Doktorska
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
III stopień
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2019/2020
Kod przedmiotu
UEPSDS.620.13114.19
Język wykładowy
Polski
Obligatoryjność
Do wyboru
Blok zajęciowy
Blok 0
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Paweł Marszałek
Okres
Semestr 2
Forma zaliczenia
Zaliczenie

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w wykładach: 30
  • Uczestnictwo w ćwiczeniach: 12
Liczba punktów ECTS
3

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 Przekazanie słuchaczom wiedzy z zakresu cech i uwarunkowań (ekonomicznych, politycznych, socjologicznych) funkcjonowania współczesnych finansów
C2 Zaznajomienie studentów z  najważniejszymi współczesnymi głównonurtowymi i heterodoksyjnymi teoriami z zakresu finansów
C3 Zaznajomienie studentów z metodologią współczesnych finansów
C4 Zapoznanie studentów ze scenariuszami dalszej ewolucji pieniądza i systemów finansowych

Wymagania wstępne

Podstawy finansów Podstawy makroekonomii

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 Student zna makro i mikroekonomiczne teorie z zakresu współczesnych finansów formułowane w obrębie ekonomii głównego nurtu i przez ekonomistów heterodoksyjnych K3_W01, K3_W02, K3_W03 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W2 Student zna główne podejścia badawcze i metodologiczne stosowane przez badaczy z dziedziny finansów K3_W01, K3_W02, K3_W03 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W3 Student wie, na jakich zasadach opiera się funkcjonowanie współczesnych systemów finansowych i jakie procesy je kształtują K3_W01, K3_W02, K3_W03 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W4 Student zna realia geopolityczne i ekonomiczne dalszej ewolucji pieniądza i finansów K3_W01, K3_W02, K3_W03 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
Umiejętności
U1 Student umie określić, czym są współczesne finanse i jakie czynniki je kształtują K3_U01, K3_U02 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
U2 Student potrafi wskazać różnice między głównonurtowymi a heterodoksyjnymi teoriami z zakresu finansów K3_U01, K3_U02 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
U3 Student potrafi zidentyfikować główne procesy i tendencje (ekonomiczne, polityczne, kulturowe) kształtujące współczesne systemy finansowe K3_U01, K3_U02, K3_U05 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
U4 Student potrafi ocenić przydatność poszczególnych ilościowych i jakościowych metod analizy zjawisk finansowych K3_U01, K3_U02, K3_U04 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
Kompetencji społecznych
K1 Student zdaje sobie sprawę z wielowymiarowości i złożoności zjawisk finansowych K3_K02, K3_K03 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
K2 Student rozwija świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową i dyskusją K3_K01, K3_K02 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
K3 Student rozwija w sobie zdolność interpretowania informacji dotyczących politycznych, kulturowych i ekonomicznych aspektów zjawisk finansowych K3_K02, K3_K03 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
K4 Student rozwija w sobie zdolność stawiania hipotez odnośnie do zjawisk finansowych zachodzących w otaczającym go świecie K3_K02, K3_K03 Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Współczesny pieniądz i systemy pieniężne oraz ich podłoże teoretyczne C1, C2 W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2
2. Finansyzacja – przyczyny, konsekwencje, metody analizy C1, C2, C3, C4 W1, W3, W4, U2, U3, U4, K1, K3, K4
3. Stabilność finansowa w kontekście racjonalności uczestników rynków finansowych C2, C3, C4 W2, W3, W4, U1, U2, K1, K3, K4
4. Współczesne finanse przedsiębiorstwa a teoria ekonomii C1, C3, C4 W1, W2, W4, U1, U2, U3, K1, K3, K4
5. Co nowego w zakresie metodologii badań nad finansami przedsiębiorstwa C3 W2, U4, K1, K2, K4
6. Finanse przedsiębiorstw – zagadnienia czekające na rozwiązanie C2, C4 W1, W4, U1, U3, K3, K4

Literatura

Obowiązkowa
  1. Copeland, T. E., Weston, J.F., Shastri, K., 2006 (ewentualnie nowsze wydania), Financial Theory and Corporate Policy, Pearson, Addison Wesley, rozdz. 9 i 20
  2. Ingham, G., 2004, Nature of money, Polity, London.
  3. Marszałek, P., 2014, Systemy pieniężne wolnej bankowości. Koncepcje cechy, zastosowanie, Wydawnictwo UEP, Poznań.
  4. Knakiewicz, Z., (red), 2008, Współczesny pieniądz w teorii i praktyce, red., Wydawnictwo UEP, Poznań
  5. Rickards, J., 2015, Wojny Walutowe, Helion, Warszawa.
  6. Zingales, L., 2000, In Search of New Foundations, Journal of Finance, Vol, LV nr 4.
Zalecana
  1. Dembiński, P., 2011, Finanse po zawale, Studio Emka, Warszawa.
  2. Ferguson, N., 2010, Potęga pieniądza. Finansowa historia świata, Wydawnictwo Literackie, Kraków
  3. Fiedor, B., 2010, Kryzys gospodarczy a kryzys ekonomii jako nauki, Ekonomista, nr 4
  4. Jurek, M., 2011, Międzynarodowy system walutowy i systemy kursowe w warunkach integracji finansowej, Wydawnictwo UEP, Poznań.
  5. Hang, M., Geyer-Klingeberg, J., Rathgeber, A., 2017, Measurement matters – A meta-study of the determinants of corporate capital structure, Quarterly Review of Economics and Finance, vol. 68.
  6. Mizerka, J., 2013, Finanse przedsiębiorstw – dwa typy podejścia, Studia Oeconomica Posnaniensia, vol. 1, no. 1(250).
  7. Mizerka J., 2010, Opcje rzeczywiste (rzeczowe, realne) jako metoda oceny efektywności inwestycji w warunkach niepewności (ryzyka), Bank i Kredyt, nr 4.
  8. Lietaer, B., 2001, The Future of Money: Creating New Wealth. Work and a Wiser World, Century, London.
  9. Mason, P., 2015, Postcapitalism: A Guide to Our Future, Allen Lane.
  10. Ratajczak, M., 2012, Finansyzacja gospodarki, Ekonomista, nr 3.

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Wykład konwencjonalny, Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Wykład Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami
Ćwiczenia Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w wykładach 30
Uczestnictwo w ćwiczeniach 12
Przygotowanie do egzaminu 15
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia 10
Uczestnictwo w egzaminie 2
Przygotowanie do ćwiczeń 10
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
79
ECTS
3.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
54
ECTS
2.0

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut