Ekonomia finansowa zaawansowana
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 2
|
Forma zaliczenia
Zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
3
|
C1 | Przekazanie słuchaczom wiedzy z zakresu cech i uwarunkowań (ekonomicznych, politycznych, socjologicznych) funkcjonowania współczesnych finansów |
C2 | Zaznajomienie studentów z najważniejszymi współczesnymi głównonurtowymi i heterodoksyjnymi teoriami z zakresu finansów |
C3 | Zaznajomienie studentów z metodologią współczesnych finansów |
C4 | Zapoznanie studentów ze scenariuszami dalszej ewolucji pieniądza i systemów finansowych |
Podstawy finansów Podstawy makroekonomii
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | Student zna makro i mikroekonomiczne teorie z zakresu współczesnych finansów formułowane w obrębie ekonomii głównego nurtu i przez ekonomistów heterodoksyjnych | K3_W01, K3_W02, K3_W03 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W2 | Student zna główne podejścia badawcze i metodologiczne stosowane przez badaczy z dziedziny finansów | K3_W01, K3_W02, K3_W03 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W3 | Student wie, na jakich zasadach opiera się funkcjonowanie współczesnych systemów finansowych i jakie procesy je kształtują | K3_W01, K3_W02, K3_W03 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
W4 | Student zna realia geopolityczne i ekonomiczne dalszej ewolucji pieniądza i finansów | K3_W01, K3_W02, K3_W03 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Umiejętności | |||
U1 | Student umie określić, czym są współczesne finanse i jakie czynniki je kształtują | K3_U01, K3_U02 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U2 | Student potrafi wskazać różnice między głównonurtowymi a heterodoksyjnymi teoriami z zakresu finansów | K3_U01, K3_U02 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U3 | Student potrafi zidentyfikować główne procesy i tendencje (ekonomiczne, polityczne, kulturowe) kształtujące współczesne systemy finansowe | K3_U01, K3_U02, K3_U05 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
U4 | Student potrafi ocenić przydatność poszczególnych ilościowych i jakościowych metod analizy zjawisk finansowych | K3_U01, K3_U02, K3_U04 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | Student zdaje sobie sprawę z wielowymiarowości i złożoności zjawisk finansowych | K3_K02, K3_K03 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K2 | Student rozwija świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową i dyskusją | K3_K01, K3_K02 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K3 | Student rozwija w sobie zdolność interpretowania informacji dotyczących politycznych, kulturowych i ekonomicznych aspektów zjawisk finansowych | K3_K02, K3_K03 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
K4 | Student rozwija w sobie zdolność stawiania hipotez odnośnie do zjawisk finansowych zachodzących w otaczającym go świecie | K3_K02, K3_K03 | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Współczesny pieniądz i systemy pieniężne oraz ich podłoże teoretyczne | C1, C2 | W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2 |
2. | Finansyzacja – przyczyny, konsekwencje, metody analizy | C1, C2, C3, C4 | W1, W3, W4, U2, U3, U4, K1, K3, K4 |
3. | Stabilność finansowa w kontekście racjonalności uczestników rynków finansowych | C2, C3, C4 | W2, W3, W4, U1, U2, K1, K3, K4 |
4. | Współczesne finanse przedsiębiorstwa a teoria ekonomii | C1, C3, C4 | W1, W2, W4, U1, U2, U3, K1, K3, K4 |
5. | Co nowego w zakresie metodologii badań nad finansami przedsiębiorstwa | C3 | W2, U4, K1, K2, K4 |
6. | Finanse przedsiębiorstw – zagadnienia czekające na rozwiązanie | C2, C4 | W1, W4, U1, U3, K3, K4 |
Wykład konwencjonalny, Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Wykład | Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami | |
Ćwiczenia | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w wykładach | 30 | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 12 | |
Przygotowanie do egzaminu | 15 | |
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia | 10 | |
Uczestnictwo w egzaminie | 2 | |
Przygotowanie do ćwiczeń | 10 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
79
|
ECTS
3.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
54
|
ECTS
2.0
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut