pl | en

Etyka w pracy naukowej i ochrona własności intelektualnej

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Szkoła Doktorska
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
III stopień
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2019/2020
Kod przedmiotu
UEPSDS.6100.13119.19
Język wykładowy
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Blok 0
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Zenon Foltynowicz
Okres
Semestr 5
Forma zaliczenia
Zaliczenie

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w wykładach: 12
Liczba punktów ECTS
1

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu refleksji etycznej nad praktyką naukową. Rozwój etyczno-metodologicznej samoświadomości oraz etyki zawodowej badacza
C2 Wyeksponowanie znaczenia społecznej odpowiedzialności za przyjętą perspektywę poznawczą, wybór dziedziny przedmiotowej, dobór metod oraz społeczno-gospodarcze konsekwencje uzyskanych rezultatów poznawczych. Uświadomienie zagrożeń związanych ze współczesnymi problemami komercjalizacji badań naukowych oraz patologiami środowiska akademickiego
C3 Zaznajomienie studentów z podstawowymi zasadami prawa własności intelektualnej w Polsce i w skali międzynarodowej
C4 Kształtowanie świadomości posiadanych praw autorskich i zasad ochrony własności intelektualnej

Wymagania wstępne

1. Podstawy wiedzy z zakresu etyki ogólnej oraz metodologii nauk 2. zapoznanie się z: Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w sprawie Regulaminu korzystania z wyników prac intelektualnych powstałych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 zna podstawowe wartościowania etyczne związane z praktyką badawczą oraz rozpoznaje wagę odpowiedzialności badacza za tworzone systemy wiedzy i konsekwencje ich stosowania w praktyce społeczno-gospodarczej K3_W02, K3_W04, K3_W05 Esej / referat
W2 scharakteryzować normy i reguły tworzące etykę zawodową, zna treść kodeksów etycznych oraz identyfikuje patologie środowiska akademickiego K3_W02, K3_W04, K3_W05 Esej / referat
W3 zna i rozumie podstawowe formy ochrony własności intelektualnej i przemysłowej K3_W02, K3_W04 Przeprowadzenie badań
W4 zna i rozumie zasady praw autorskich i zasady ochrony własności intelektualnej i przemysłowej K3_W02, K3_W05 Przeprowadzenie badań
Umiejętności
U1 Student potrafi przestrzegać normy i reguły etyczne postępowania badawczego oraz dokonuje oceny ważności i istotności wiedzy naukowej z punktu widzenia nadrzędnych celów społecznych K3_U01, K3_U02 Esej / referat
U2 Student potrafi ocenić działania uczestników praktyki badawczej ze względu na respektowane normy i reguły etyczne oraz analizuje przyczyny występowania praktyk nagannych w społeczności badaczy K3_U01, K3_U02 Esej / referat
U3 potrafi rozróżniać podstawowe formy ochrony własności intelektualnej i przemysłowej K3_U01, K3_U02 Przeprowadzenie badań
U4 potrafi sporządzić raport z tematycznego przeszukiwania baz patentowych K3_U01, K3_U02 Przeprowadzenie badań
U5 potrafi stosować reguły dozwolonego użytku w praktyce w zakresie praw własności przemysłowej i intelektualnej K3_U01, K3_U02 Przeprowadzenie badań
Kompetencji społecznych
K1 jest gotów dbać o zachowanie i utrwalanie wysokiego poziomu etyki zawodowej oraz jest wrażliwy na dobro badanych osób, przedsiębiorstw, lokalnych społeczności i środowiska przyrodniczego K3_K01, K3_K02, K3_K03 Esej / referat
K2 jest gotów przestrzegać zasady ponoszenia przez badaczy odpowiedzialności za tworzoną wiedzę i konsekwencje jej stosowania w praktyce społeczno-gospodarczej oraz przeciwdziała nieetycznym zachowaniom przedstawicieli środowiska akademickiego K3_K01, K3_K02, K3_K03 Esej / referat
K3 jest gotów korzystać z baz patentowych K3_K01, K3_K02, K3_K03 Przeprowadzenie badań
K4 jest gotów stosować zasady ochrony własności intelektualnej w etycznym prowadzeniu działalności naukowej i gospodarczej K3_K01, K3_K02, K3_K03 Przeprowadzenie badań

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Etyka ogólna i etyka zawodowa. Dylematy postępu naukowego (destrukcyjne konsekwencje wdrażania niektórych osiągnięć nauki). Technologiczna (władcza moc nauki, sterowanie światem społecznym) i kulturotwórcza funkcja nauki. Odpowiedzialność badacza za dobro wspólne C1, C2 W1
2. Nadrzędne normy/ wartości poznawcze: „prawda”, prawomocność, adekwatność poznawcza, moc wyjaśniająca oraz normy/wartości instrumentalne: krytycyzm, obiektywizm, rzetelność, neutralność aksjologiczna, koherencja, konkluzywność, prostota, uczciwość, godność. Reguły metodologiczne: poprawność logiczna, zasady wnioskowania, sposoby uzasadniania (weryfikacja i falsyfikacja) wypowiedzi naukowych C1, C2 W1, U1, K1
3. Odpowiedzialność badacza za przyjętą perspektywę poznawczą (założeniowość nauki odnośnie do „natury” świata społeczno-gospodarczego i „natury” człowieka), wybór przedmiotu i metod badań, ustaleń definicyjnych, sposób kategoryzacji oraz interpretacji danych C1, C2 W2, U1, K1
4. Etyczne zasady i konsekwencje stosowania procedur badawczych (wywiad, grupy focusowe itd.) i sposobów pozyskiwania danych (eksperyment, obserwacja, badania terenowe itd.). C1, C2 W1, W2, U1, U2, K1, K2
5. Kodeksy etyczne: Dobre obyczaje w nauce, Dobra praktyka badań naukowych, Dobre praktyki w szkołach wyższych, Kodeks Etyczny Amerykańskiego Stowarzyszenia Socjologicznego, Kodeks postępowania w dziedzinie badań rynkowych i społecznych itd. C1, C2 W1, W2, U1, U2, K1, K2
6. Dylematy finansowania badań naukowych (komercjalizacja badań naukowych i komercjalizacja wyników badań naukowych). Dylematy i deficyty moralne. Patologie środowiska naukowego: nierzetelność, tzw. „honorowe” współautorstwa, plagiat, kryptoplagiat, autoplagiat, konflikt interesów C1, C2 W1, W2, U1, U2, K1, K2
7. Rola ochrony własności przemysłowej i intelektualnej oraz wynikające z niej korzyści dla nauki i przedsiębiorców C3, C4 W3, W4, U3, U5, K1, K2, K4
8. Ochrona własności intelektualnej na gruncie konwencji międzynarodowych. Administracyjna ochrona własności. C3, C4 W3, W4, U3, U5, K2, K4
9. Uzyskanie ochrony prawnej na wynalazki, wzory użytkowe, przemysłowe, znaki towarowe i oznaczenia pochodzenia w Polsce oraz Europie. C3, C4 W3, W4, U3, U4, U5, K2, K3, K4
10. Źródła informacji patentowej i badania patentowe C3, C4 W3, W4, U3, U4, U5, K2, K3, K4
11. Zarządzanie produktem poprzez krajobraz patentowy C3, C4 W3, W4, U2, U3, U4, U5, K3, K4
12. Prawo autorskie. Prawo autorskie a internet. Dozwolone korzystanie i obrót prawami autorskimi C3, C4 W1, W2, W4, U1, U2, U5, K1, K2, K4

Literatura

Obowiązkowa
  1. Ajdukiewicz, K., 1957, O wolności nauki, Nauka Polska, nr 3.
  2. Babbie, E., 2007, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  3. British Sociological Association, 2017 https://www.britsoc.co.uk/media/24310/bsa_statement_of_ethical_practice.pdf
  4. Ethics for researches. European Comission, 2013, c.europa.eu/research/participants/data/ref/fp7/89888/ethics-for-researchers_en.pdf
  5. Poradnik wynalazcy. Procedury zgłoszeniowe w systemie: krajowym, europejskim, międzynarodowym pod red. A. Pyrży. Urząd Patentowy RP, Warszawa 2008
  6. Kondrat M., Deresz-Lichańska H., Własność przemysłowa w Unii Europejskiej. Poradnik – Znaki towarowe, patenty, SPC, wzory przemysłowe, oznaczenia geograficzne. Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., Gdańsk 2004o.o.,
  7. Miklasinski Z. Prawo własności przemysłowej – komentarz Urz. Patentowy Warszawa 2001
  8. Jyż G., Szewc A. Prawo własności przemysłowej – komentarz CH Beck 2010
  9. Domańska-Baer A., Suchoń A., Ochrona własności intelektualnej. Wybrane zagadnienia prawne. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2013
Zalecana
  1. Cygan Z., Wojtczak J., Polityka patentowa. Strategia proinnowacyjna i ochrona własności przemysłowej przedsiębiorstwa. Instytut Technologii Eksploatacji. Radom 1997.
  2. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, 1994, Komitet Etyki w Nauce przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, Warszawa
  3. Domańska-Bear A., Co pracownik i student szkoły wyższej o prawie autorskim wiedzieć powinien (informator dla pracowników i studentów szkół wyższych), MEN, Warszawa, 1997
  4. Etyczne aspekty badań społecznych, 2005, red. Zamiara, K., Człowiek i Społeczeństwo t. XXIV, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  5. Lisiecka K., Zioło K., Lebda-Wyborna A., Zarządzanie własnością intelektualną w środowisku akademickim (materiały szkoleniowe), AE Katowice, 2009
  6. Problemy prawa znaków towarowych pod red. J. Barty. Uniwersytet Jagielloński, Prace Instytutu Prawa Własności Intelektualnej, zeszyt 86, Zakamycze 2004.
  7. Vasina S., Domańska-Baer A., Literatura patentowa jako źródło informacji w pracach naukowych, badawczych i działalności innowacyjnej, MENiS, Kraków 2002.

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków, Rozwiązywanie zadań

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Wykład Esej / referat, Przeprowadzenie badań 1. Esej: etyka badań rozprawy studenta. 2. Sporządzenie raportu z tematycznego przeszukiwania baz patentowych

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w wykładach 12
Przygotowanie referatu 16
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia 2
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
30
ECTS
1.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
14
ECTS
0.5

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut