Etyka w pracy naukowej i ochrona własności intelektualnej
Karta opisu przedmiotu (sylabus)
Okres
Semestr 5
|
Forma zaliczenia
Zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
|
Liczba punktów ECTS
1
|
C1 | Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu refleksji etycznej nad praktyką naukową. Rozwój etyczno-metodologicznej samoświadomości oraz etyki zawodowej badacza |
C2 | Wyeksponowanie znaczenia społecznej odpowiedzialności za przyjętą perspektywę poznawczą, wybór dziedziny przedmiotowej, dobór metod oraz społeczno-gospodarcze konsekwencje uzyskanych rezultatów poznawczych. Uświadomienie zagrożeń związanych ze współczesnymi problemami komercjalizacji badań naukowych oraz patologiami środowiska akademickiego |
C3 | Zaznajomienie studentów z podstawowymi zasadami prawa własności intelektualnej w Polsce i w skali międzynarodowej |
C4 | Kształtowanie świadomości posiadanych praw autorskich i zasad ochrony własności intelektualnej |
1. Podstawy wiedzy z zakresu etyki ogólnej oraz metodologii nauk 2. zapoznanie się z: Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w sprawie Regulaminu korzystania z wyników prac intelektualnych powstałych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy | |||
W1 | zna podstawowe wartościowania etyczne związane z praktyką badawczą oraz rozpoznaje wagę odpowiedzialności badacza za tworzone systemy wiedzy i konsekwencje ich stosowania w praktyce społeczno-gospodarczej | K3_W02, K3_W04, K3_W05 | Esej / referat |
W2 | scharakteryzować normy i reguły tworzące etykę zawodową, zna treść kodeksów etycznych oraz identyfikuje patologie środowiska akademickiego | K3_W02, K3_W04, K3_W05 | Esej / referat |
W3 | zna i rozumie podstawowe formy ochrony własności intelektualnej i przemysłowej | K3_W02, K3_W04 | Przeprowadzenie badań |
W4 | zna i rozumie zasady praw autorskich i zasady ochrony własności intelektualnej i przemysłowej | K3_W02, K3_W05 | Przeprowadzenie badań |
Umiejętności | |||
U1 | Student potrafi przestrzegać normy i reguły etyczne postępowania badawczego oraz dokonuje oceny ważności i istotności wiedzy naukowej z punktu widzenia nadrzędnych celów społecznych | K3_U01, K3_U02 | Esej / referat |
U2 | Student potrafi ocenić działania uczestników praktyki badawczej ze względu na respektowane normy i reguły etyczne oraz analizuje przyczyny występowania praktyk nagannych w społeczności badaczy | K3_U01, K3_U02 | Esej / referat |
U3 | potrafi rozróżniać podstawowe formy ochrony własności intelektualnej i przemysłowej | K3_U01, K3_U02 | Przeprowadzenie badań |
U4 | potrafi sporządzić raport z tematycznego przeszukiwania baz patentowych | K3_U01, K3_U02 | Przeprowadzenie badań |
U5 | potrafi stosować reguły dozwolonego użytku w praktyce w zakresie praw własności przemysłowej i intelektualnej | K3_U01, K3_U02 | Przeprowadzenie badań |
Kompetencji społecznych | |||
K1 | jest gotów dbać o zachowanie i utrwalanie wysokiego poziomu etyki zawodowej oraz jest wrażliwy na dobro badanych osób, przedsiębiorstw, lokalnych społeczności i środowiska przyrodniczego | K3_K01, K3_K02, K3_K03 | Esej / referat |
K2 | jest gotów przestrzegać zasady ponoszenia przez badaczy odpowiedzialności za tworzoną wiedzę i konsekwencje jej stosowania w praktyce społeczno-gospodarczej oraz przeciwdziała nieetycznym zachowaniom przedstawicieli środowiska akademickiego | K3_K01, K3_K02, K3_K03 | Esej / referat |
K3 | jest gotów korzystać z baz patentowych | K3_K01, K3_K02, K3_K03 | Przeprowadzenie badań |
K4 | jest gotów stosować zasady ochrony własności intelektualnej w etycznym prowadzeniu działalności naukowej i gospodarczej | K3_K01, K3_K02, K3_K03 | Przeprowadzenie badań |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. | Etyka ogólna i etyka zawodowa. Dylematy postępu naukowego (destrukcyjne konsekwencje wdrażania niektórych osiągnięć nauki). Technologiczna (władcza moc nauki, sterowanie światem społecznym) i kulturotwórcza funkcja nauki. Odpowiedzialność badacza za dobro wspólne | C1, C2 | W1 |
2. | Nadrzędne normy/ wartości poznawcze: „prawda”, prawomocność, adekwatność poznawcza, moc wyjaśniająca oraz normy/wartości instrumentalne: krytycyzm, obiektywizm, rzetelność, neutralność aksjologiczna, koherencja, konkluzywność, prostota, uczciwość, godność. Reguły metodologiczne: poprawność logiczna, zasady wnioskowania, sposoby uzasadniania (weryfikacja i falsyfikacja) wypowiedzi naukowych | C1, C2 | W1, U1, K1 |
3. | Odpowiedzialność badacza za przyjętą perspektywę poznawczą (założeniowość nauki odnośnie do „natury” świata społeczno-gospodarczego i „natury” człowieka), wybór przedmiotu i metod badań, ustaleń definicyjnych, sposób kategoryzacji oraz interpretacji danych | C1, C2 | W2, U1, K1 |
4. | Etyczne zasady i konsekwencje stosowania procedur badawczych (wywiad, grupy focusowe itd.) i sposobów pozyskiwania danych (eksperyment, obserwacja, badania terenowe itd.). | C1, C2 | W1, W2, U1, U2, K1, K2 |
5. | Kodeksy etyczne: Dobre obyczaje w nauce, Dobra praktyka badań naukowych, Dobre praktyki w szkołach wyższych, Kodeks Etyczny Amerykańskiego Stowarzyszenia Socjologicznego, Kodeks postępowania w dziedzinie badań rynkowych i społecznych itd. | C1, C2 | W1, W2, U1, U2, K1, K2 |
6. | Dylematy finansowania badań naukowych (komercjalizacja badań naukowych i komercjalizacja wyników badań naukowych). Dylematy i deficyty moralne. Patologie środowiska naukowego: nierzetelność, tzw. „honorowe” współautorstwa, plagiat, kryptoplagiat, autoplagiat, konflikt interesów | C1, C2 | W1, W2, U1, U2, K1, K2 |
7. | Rola ochrony własności przemysłowej i intelektualnej oraz wynikające z niej korzyści dla nauki i przedsiębiorców | C3, C4 | W3, W4, U3, U5, K1, K2, K4 |
8. | Ochrona własności intelektualnej na gruncie konwencji międzynarodowych. Administracyjna ochrona własności. | C3, C4 | W3, W4, U3, U5, K2, K4 |
9. | Uzyskanie ochrony prawnej na wynalazki, wzory użytkowe, przemysłowe, znaki towarowe i oznaczenia pochodzenia w Polsce oraz Europie. | C3, C4 | W3, W4, U3, U4, U5, K2, K3, K4 |
10. | Źródła informacji patentowej i badania patentowe | C3, C4 | W3, W4, U3, U4, U5, K2, K3, K4 |
11. | Zarządzanie produktem poprzez krajobraz patentowy | C3, C4 | W3, W4, U2, U3, U4, U5, K3, K4 |
12. | Prawo autorskie. Prawo autorskie a internet. Dozwolone korzystanie i obrót prawami autorskimi | C3, C4 | W1, W2, W4, U1, U2, U5, K1, K2, K4 |
Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków, Rozwiązywanie zadań
Metody nauczania | Sposób zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
Wykład | Esej / referat, Przeprowadzenie badań | 1. Esej: etyka badań rozprawy studenta. 2. Sporządzenie raportu z tematycznego przeszukiwania baz patentowych |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności | |
Uczestnictwo w wykładach | 12 | |
Przygotowanie referatu | 16 | |
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia | 2 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1.0
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
14
|
ECTS
0.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut