pl | en

Scientific Research Design 1

Syllabus

Basic information

Field of study*
Doctoral school
Specialisation
-
Organizational unit
UEP
Level of qualification
Third-cycle programme
Mode of study
Full-time
Track
General academic
Didactic cycle
2019/2020
Subject code
UEPSDS.610.13123.19
Language of instruction
Polish
Mandatory
Obligatory
Block
Blok 0
Person responsible for the content of the syllabus
Jan Szambelańczyk
Period
Semester 1
Method of evaluation
Assessment

Activities and hours
  • Participation in classes: 12
Number of ECTS points
1

Subject’s educational aims

C1 C1- Poznanie kluczowych pojęć dotyczących badań naukowych w obszarze nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomii i finansów oraz nauk o zarządzaniu i jakości
C2 C-2 Inwentaryzacja uwarunkowań pracy doktoranta, poznanie podstaw prawnych rozprawy doktorskiej i uświadomienie ryzyka interdyscyplinarności w badaniach naukowych
C3 C-3 Poznanie ramy poznawczej problemu badawczego i jego struktury Uświadomienie społecznej odpowiedzialności badacza

Entry requirements

Basic knowledge and skills on doing research and solving scientific problems

Subject's learning outcomes

Code Outcomes in terms of Effects Examination methods
Knowledge
W1 W1 - Zna znaczenie pojęć: badania naukowe, problematyka, zagadnienie, problem naukowy, metoda badawcza, metodyka, metodologia badań K3_W02 Class participation
W2 W2 - Zna osobiste i  instytucjonalne uwarunkowania pracy naukowej w systemie studiów doktoranckich K3_W04 Class participation
W3 W3 - Zna istotę i rodzaje problemów, pytań poznawczych oraz proces ich operacjonalizacji w rozprawie doktorskiej K3_W01, K3_W03 Class participation
W4 W4 - Rozumie znaczenie badań naukowych w rozwoju cywilizacyjnym K3_W05 Class participation
Skills
U1 U1 -Potrafi dobierać problematykę badań do swoich zainteresowań i kompetencji, umie formułować problemy naukowe i wskazywać przydatne metody badawcze do celu badań K3_U01 Class participation
U2 U2 - Umie rozpoznać osobiste i instytucjonalne uwarunkowania przygotowania rozprawy doktorskiej i uwzględnić je w osobistym planie pracy K3_U02 Class participation
U3 U3 - Potrafi wykorzystać wiedzę o istocie i rodzajach problemów do samodzielnego formułowania celów, pytań lub hipotez badawczych K3_U01, K3_U02 Class participation
U4 U4 - Umie wykorzystać wiedzę o zagrożeniach cywilizacyjnych w projektowaniu badań naukowych K3_U02, K3_U04 Class participation
Social competences
K1 K1 - Dąży do odkrywania prawdy w badaniach naukowych niezależnie od popularności wyników K3_K01 Class participation
K2 K2 - Rozwija cechy przedsiębiorczości naukowej w pokonywaniu ograniczeń badawczych K3_K02 Class participation
K3 K3 - Przestrzega zasad racjonalności ekonomicznej w finansowaniu badań K3_K03 Class participation

Study content

No. Course content Subject's educational goals Subject's learning outcomes
1. Praca badawcza – cele, funkcje, ewolucja C1, C2, C3 W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, K1
2. Cechy pracy doktorskiej w świetle przepisów prawa i wytycznych akademickich C1, C2, C3 W1, W2, U1, U2, K3
3. Problematyka badawcza – blaski i cienie interdyscyplinarności C1, C2, C3 W3, W4, U2, U3, K3
4. Rodzaje prac doktorskich (monografia vs zbiór artykułów) C1, C2, C3 W1, W2, U1, U2, K2
5. Problem a pytania badawcze, cel a zadania badawcze C1, C2, C3 W3, W4, U2, U4, K3
6. Styl pisania naukowego C3 W1, W2, U1, U2, K1

Bibliography

Obligatory
  1. Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie, prace habilitacyjne. Difin, Warszawa 2005
  2. Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych. Red. Maria Sławińska i Hubert Witczak. PWE Warszawa 2008
  3. Sagan A., Metodologia badań ekonomicznych. Wydawnictwo: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Kraków 2017
  4. Stępień, B. Zasady pisania tekstów naukowych, PWN, Warszawa 2016
Recommended
  1. Hakim C., Research Design: Succesful Designs for Social Economics Research (Social Research Today) 2nd Edition, Routledge 2012
  2. Metodologia nauk ekonomicznych. Redakcja naukowa: Kazimierz Kuciński, Difin, Warszawa, 2010
  3. The Handbook of Experimental Economics, red. Kagel J. H. i Roth A. E., Princeton, NJ Princeton University Press 2001
  4. Wing C., Simon K., Bello-Gomez R.A., Designing Difference in Difference Studies. Practices for Public Health Policy Research. Annual Review of Public Health. 2018, vol 39, ss. 453-469
  5. Wstęp do badań ekonomiczno-społecznych. Poradnik dla seminariów. Red. J.Orczyk i J.Szambelańczyk. Skrypty Uczelniane - Zeszyt 329.- Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu,1984
  6. Wojciechowska R., Nowogródzka T., Miciuła I., Metodologia badań naukowych w naukach ekonomicznych. Texter, Warszawa 2016
  7. European Research Studies Journal (https://ersj.eu)
  8. Journal of Economic Methodology (https://www.tandfonline.com)
  9. Klamer A., Hendrik P. van Dalen, Attention and the art of scientific publishing Journal of Economic Methodology 2002, 9:3, ss. 289-315 ( https://www.nidi.nl/shared/ content/output/2002/jem-09-03-klamer.pdf

Course advanced

Teaching methods:

Text analysis, Conversation lecture, Lecture with multimedia presentation, Discussion

Teaching methods Method of evaluation Credit conditions
Classes Class participation Obecność i aktywność na zajęciach

Calculation of ECTS points

Activity form Activity hours*
Participation in classes 12
Preparation for classes 8
Consultations with teacher 10
Student workload
Hours
30
ECTS
1.0
Workload involving teacher
Hours
22
ECTS
0.5

* one hour of classes = 45 minutes